2020 Zuid Afrika – Deel 1

Hallo allemaal,

We zijn deze keer in Zuid Afrika. We kregen vrij vaak de opmerking of we de wildernis in gingen, maar dit deel van Afrika is behoorlijk modern en goed ontwikkeld.
We waren net op tijd weg om aan alle corona perikelen te ontkomen, voordat thuis alles ‘op slot’ ging, zaten wij al in het vliegtuig. Het viel ons op dat er op Schiphol niets te merken was van het virus, zo te zien helemaal geen extra maatregelen. In Zuid Afrika werd wel onze temperatuur gecontroleerd toen we uit het vliegtuig kwamen, maar dat was het dan wel.

Kaapstad
We starten onze reis in Kaapstad, we hadden een ‘loft ‘ gehuurd midden in de stad, Designer Lofts on Prestwich, en dat was echt super-de-luxe, echt alles erop en eraan en een mooi uitzicht over Kaapstad. In de verte konden we het voetbalstadion en Robbeneiland zien liggen.
Voor zondagmiddag 13:00 uur hadden we tickets gereserveerd voor Robbeneiland, dus zijn we ’s morgens op ons gemak naar V&A Waterfront gelopen, tevens het startpunt van de tour.

Daar zagen we zeehondjes spelen in de haven en zelfs samenwerken om vis te vangen. Ze zwommen met z’n allen om een grote bol visjes heen om de boel bij elkaar te houden, en af en toe sloeg er eentje z’n slag. Het was heerlijk weer dus lekker om langs het water te lopen. Tevens even wat praktische zaken geregeld, een paar verloopstekkers gekocht en een Zuid Afrikaanse simkaart zodat we hier ook kunnen internetten en bellen zonder dat het de spuigaten uit loopt.
Om half één waren we bij de pier om naar Robbeneiland te gaan en daar kregen we een filmpje te zien over de historie van Robbeneiland. Toen we even later in de rij stonden werd omgeroepen dat de tour, vanwege de harde wind, geannuleerd werd, wat jammer!
We zijn verder langs de haven gelopen en hebben we in de Foodhall een lekker wijntje met wat eten op. Later zijn we richting centrum, Longstreet, gelopen, maar daar was (nog) niet veel te beleven.
Op aanraden van een collega zijn we naar Kloof Street House gegaan en dat was inderdaad de moeite waard, we hebben er echt heerlijk gegeten, zoals bijna overal in Zuid Afrika.
Omdat het afgeraden wordt om ’s avonds na zonsondergang nog op straat te lopen, zijn we naar ons appartement gegaan en hebben we daar rustig gezeten.

Voor de volgende ochtend hadden we een nieuwe ‘Robbeneiland’ poging gedaan, maar ook deze werd ‘afgeblazen’ vanwege de harde wind.
Toen zijn we in de Hop-on-Hop-off bus gesprongen en hebben we de blauwe lijn genomen.

De eerste stop was bij Kirstenbosch Botanical Gardens. Eén van de topattracties van Kaapstad. De tuin is heel uitgestrekt en gevarieerd en dat alles met de Tafelberg op de achtergrond. Er was ook een canopy walkway, een wandelweg tussen de boomtoppen, zodat je alles vanuit een heel ander perspectief ziet. We hebben er verschillende uren rondgelopen, zoveel was er te zien.
Bij de volgende stop kon je onder begeleiding van een local een township bezoeken, het Imizamo Yetha Township. Hier wonen meer dan 30.000 mensen in kleine golfplaten huisjes. Mister Africaman liet ons van alles zien en we zijn ook nog even een lokaal kroegje in geweest en hebben daar een blik bier op (de kakkerlakken liepen er over de muur!).

Wat verderop stonden ook stenen huisjes, die zagen er iets beter uit, maar nog niet om over naar huis te schrijven. We zijn ook nog in een kleuterschooltje geweest, dat zag er best goed uit. Na zo’n anderhalf uur was de tour voorbij en zijn we ge-hop-on-t!
De volgende stop was Camps Bay, wat een verschil met de sloppenwijk van één stop eerder, het contrast is hier soms erg groot.
Camps Bay is een luxe badplaats met een mooi zandstrand en luxe hotels met op de achtergrond de ‘twaalf apostelen’, een imposant deel van de tafelberg.Onder het genot van een wijntje hebben we er van het uitzicht zitten genieten.

Stellenbosch
De volgende ochtend konden we onze huurauto ophalen, een Toyota Corolla Quest, een flinke auto met een grote kofferbak waar alles prima in past.
Stellenbosch was maar zo’n drie kwartier rijden, dus dat viel reuze mee. We zijn eerst naar ons onderkomen voor de komende nacht gereden, ‘Wildlife Retreat on a Winefarm’. Daar hebben we onze spullen afgegeven en zijn naar het centrum van Stellenbosch gegaan.

Daar hebben we alles goed  bekeken, ook ‘oom Samie se winkel’, echt een ouderwetse winkel van sinkel. Het is ook zo leuk, al die Nederlandse namen hier.  Stellenbosch staat vol met mooie oude, koloniale gebouwen, erg mooi om te zien.
De volgende ochtend werden we wakker met uitzicht op zebra’s, gnoe’s en springbokken en mooie bergen op de achtergrond, wat een mooi toch. We waren al om kwart voor zeven op en zijn eerst eens een eind rond gaan wandelen om de beesten eens goed te bekijken.
Omdat dit hotel maar voor één nacht beschikbaar was, zijn we verhuist naar een ander hotel in Stellenbosch, Avenues Guest Lodge, ook heel erg mooi.

Vine Hopper in Stellenbosch
Om 9:45 uur zijn we in Vine Hopper gestapt, een hop-on-hop-off bus die langs allerlei verschillende wijnhuizen gaat. Je kunt dan zelf kiezen waar je eruit gaat en hoe lang je blijft. Onze eerste stop was Wijnhuis Beyerskloof. Daar zaten we om 10:00 uur al aan de eerste wijnproeverij. Ze zetten (voor de vorm) wel een bak op tafel waar je de wijn in uit kunt spuwen, maar da’s sonde natuurlijk 😉

De wijntjes waren prima en zo’n proeverij kost bijna niets, deze was 60 RND / 3,60 euro voor 4 topwijnen, en ze schenken echt niet zuinig.

De volgende stop was Simonsig, hier hadden ze ook bubbels en hier kregen we wel 8 of 9 verschillende wijnen, de ene nog lekkerder als de andere….de sfeer in het busje ging ook met sprongen vooruit 🙂

Bij de volgende stop, Warwick, zijn we eerst toch maar eens wat gaan eten, dat leek ons verstandiger. We hadden er een kaas- en een vleesplank, en dat was me toch lekker, heerlijk!
Toen we dat eenmaal op hadden konden we er weer tegen en gingen we naar de laatste stop van vandaag, Wijnhuis Remhoogte, hier hadden we vannacht ook geslapen en hadden we een waardebon voor een gratis proeverij gekregen, tja, dan moet je wel hè!
Al met al hadden we de dag mooi vol gemaakt en waren we rond half zes weer terug bij ons hotel. Nu was het geval dat er die avond in Stellenbosch een wijnfestival werd gehouden. Je kon dan voor 150 RND / € 8,50 een wijnglas kopen en daar zaten 10 muntjes bij. Voor ieder muntje kreeg je dan een flinke scheut wijn, voor 2 muntjes had je gewoon een vol glas. Tja, en zoiets wil je toch niet aan je voorbij laten gaan, dus wij daar ook heen. We hebben wel maar 1 glas gekocht en daar met z’n tweeën van gedaan, want we zaten al behoorlijk aan onze wijntaks, maar het was in ieder geval wel kei gezellig.

Boschendal Winery en Franschhoek
De volgende morgen rustig aan gedaan en naar Boschendal Winery gereden, dat is één van de grootste wijnhuizen in de omgeving. Het is een mooi oud wijnhuis met prachtige koloniale gebouwen.

Je kon er ook een hike van 5 km doen, en dat hebben we gedaan. Prachtige omgeving met veel fruitbomen en de bergen op de achtergrond.
Na een lunch op het wijngoed, zijn we naar ons hotel in Franschhoek gereden, La Réverie. Daar hadden we een prachtige kamer en beter nog, ze hadden een zwembad, en daar zijn we eens lekker aan gaan liggen, het is vakantie toch! Het weer is de hele week al uitstekend, tussen de 25 en 30 graden en volop zon, heerlijk.

De wijntram in Franschhoek
De volgende morgen hebben we kaartjes gekocht voor de wijntram, hetzelfde principe als de bus twee dagen geleden, maar hier ga je een deel met een oude dubbeldektram (de rest van de route met een open busje).

Onze eerste stop was wijnhuis Plaisir de Merle, een klein chique wijnhuis. Daar het eerste proeverijtje gedaan. De volgende stop was Vrede en Lust, daar kon je een combinatie proeverij doen met wijn en chocolade. Je kreeg 3 witte en 3 rode wijnen en daarbij verschillende chocolade, met zeezout, karamel, sinaasappel, chilipeper etc. Apart om te proeven wat de invloed van de chocolade is op de smaak van de wijnen.
Daarna door naar Babylonstoren, een heel groot wijnhuis met hele mooie tuinen. Ieder uur kun je hier een Cellar Tour doen, en dat hebben we ook meegedaan. Je komt dan in de perserij en krijgt uitleg over het maken van de wijn. Ze maken hier ook olijfolie, en dat proces hebben we ook gezien.
Daarna, hoe kan het ook anders, wéér proeven!
We hebben de tuinen ook nog bekeken en die waren ook erg mooi. Tegen half zes waren we wee terug in Franschhoek, weer een flinke volle dag.