2008 – Japan

Voorjaar 2008 zijn  Kees en ik 4 weken naar Japan geweest, hieronder kun je onze mailjes lezen die we tijdens onze vakantie verstuurd hebben:

Hier zijn we dan vanuit Japan.
We zijn ondertussen al bijna een week onderweg en hebben het supergoed naar onze zin, dit is echt pas de eerste keer dat we even tijd hebben om te mailen, zo druk hebben we het gehad (vakantie?).

Toen we aankwamen en met de trein naar de stad gingen was er al meteen het eerste Japanse hi-tec gebeuren, de stoelen in de trein werden volautomatisch de goede rijrichting ingedraaid, zodat je nooit “terug-uit” rijdt, maf hoor.
We kwamen aan op Shinjuku station, dat is het drukste treinstation ter wereld, hier worden per dag 3 miljoen passagiers verwerkt, niet normaal meer. Het is er druk, heel erg druk maar niet hectisch, alles gaat op een of andere manier gestructureerd, dus je hebt niet het idee dat het er loeidruk is.

En zo vallen we toch van de ene in de andere verbazing, Japan is aan de ene kant heel modern en aan de andere kant heel traditioneel en dat komt in alles tot uiting.
Zo zie je mensen in Kimono op straat, maar ook hele hippe jeugd in de mafste kleren.
Binnen mag je roken, maar buiten op straat niet, er loopt dan anti-rook-politie rond om de boel te controleren, om maar een paar voorbeelden te noemen.
De mensen zijn echt super vriendelijk en heel behulpzaam, ze lopen zelfs een stukje mee om de goeie weg te wijzen, en doen altijd hun best om te helpen.
We hebben weinig last van het taalprobleem, we komen er altijd goed uit.

Een ander supertraditioneel ding hier is de kersenbloesem!
Japanners zijn helemaal weg van kersenbloesem, en daar is het nu het juiste seizoen voor, alles staat in bloei, hartstikke mooi. De Japanners trekken er massaal op uit om naar de kersenbloesem te gaan kijken en onder de bomen te picknicken. We zijn in Ueno park geweest en daar waren echt (tien)duizenden mensen aan het picknicken. Er waren overal eettentjes opgezet, waar je van alles kunt kopen. Dat is wel een voordeel van Japan, je kunt hier alles eten (of je dat wilt is een tweede!) zonder ziek te worden.

De eerste dag zijn we in een mega camera/video/computerwinkel geweest, 8 verdiepingen hoog vol met het nieuwste van het nieuwste, luilekkerland voor de liefhebbers.
De volgende dag zijn we op de hoogste toren van Tokyo geweest (45ste verdieping) en daar hadden we een prachtig uitzicht over Tokyo. We zijn door parken gewandeld, zijn in een tempel geweest, de hele dag onder de pannen.
De derde dag was een vroegertje, de vismarkt. We zijn om 4.30 uur opgestaan en we waren dus al heel vroeg op de markt, wat een belevenis om te zien zeg. Het is de grootste vismarkt ter wereld en dat geloof ik ook wel.
Hier worden joekels van tonijnen verhandeld en die eindigen bijna allemaal als sushi op je bord.
Er is ook van allerlei andere vis, van kogelvis tot zee-egels en alles ertussen in.
Met de metro zijn we de rest van de dag heel Tokyo doorgesjeest, van de ene wijk naar de andere en overal was wel iets aparts te zien. We zijn bij een hele mooi tempel geweest waar net een bruidspaar was en waar een ceremonie plaatsvond, we zijn naar de Sony winkel geweest, met alle nieuwste snufjes, het drukste kruispunt ter wereld (ja ze hebben nogal veel het grootste en het drukste ter wereld!) er steken daar ongeveer 2 miljoen voetgangers de weg over.
De volgende dag zijn we met de supersnelle shinkansentrein (gaat max. 300 km per uur) naar Nikko gegaan.
Dit is een mooi klein plaatsje met hele, hele mooi tempels. We hadden hier onze eerste Ryokan (traditioneel Japans hotel), zonder bed en alleen een tafeltje. Je bed ligt in de kast en moet je `s avonds zelf bouwen, ligt verder prima hoor.
De volgende dag zijn we de tempels gaan bekijken en die waren echt super, de ene was nog mooier dan de andere. We hebben daar bijna de hele dag rondgewandeld. Aan het einde van de dag zijn we lekker in een Onsen (warm water bad) gaan liggen, om een beetje bij te komen.

Vandaag zijn we met de trein naar Hakone gegaan (weer met de snelle trein, dan ben je d`r zo).
We zijn vandaag echt op de Japanse toer, slapen in een Ryokan (Ryokanner kan niet!), zijn in onze kymono naar de onsen gelopen, hebben vanmiddag sushi op (mmm, lekker) en net hebben we heerlijke tempura-garnalen-gegeten, kan het Japanser.

Met andere woorden, wij zijn toch al heel wat gewent, maar we vinden Japan echt

F-A-N-T-A-S-T-I-S-C-H!!!
We hebben het echt heel erg goed naar onze zin en hopelijk hebben jullie zo een klein beetje een idee van Japan gekregen.
Zo daar zijn we weer, alweer bijna een week verder. De tijd gaat hier veel en veel te snel.
Ik zal weer verder gaan waar ik de vorige keer opgehouden ben.
De tweede dag in Hakone hebben we een hele rondtoer gemaakt. Je kon als eerste met de trein mee de berg op, daar kon je overstappen op een kabeltrein, recht de berg op, en daar kon je weer in de kabelbaan.
Toen de kabelbaan over de eerste heuvel heen was hadden we ineens een prachtig uitzicht op Mount Fuji, die stak overal bovenuit met een witte besneeuwde top, prachtig.
Halverwege kon je uit de kabelbaan en kwam je in een vulkanisch dal, daar kon je rondwandelen. Alles borrelde, rookte en bruiste. Er werden daar eieren gekookt in het zwavelhoudende water en door dat water werden de eieren zwart, die werden daar met duizenden tegelijk geconsumeerd, leek ons niet zo gezond, maar de Japanners bleven er ongeveer hetzelfde uitzien!
Nadat we uitgewandeld waren gingen we weer verder met de kabelbaan naar beneden en daar kwamen we bij een groot bergmeer uit, daar gingen we met een “echt” piratenschip verder, gaaf!!!!
Met de bus kwamen we uiteindelijk weer bij het beginpunt, en waren we de hele dag onder de pannen.
De volgende dag hebben we ons schema iets omgegooid en zijn we rechtstreeks naar Kyoto gegaan (de wandeling gaan we nu na Takayama doen, komt treintechnisch beter uit).
We zouden eigenlijk maar twee dagen in Kyoto blijven, maar we hadden al snel door dat twee dagen veel te weinig is voor zo`n mooi stad, dus zijn we d`r nu nog steeds.
Kyoto is op het eerste gezicht een gewone drukke stad, maar als je links en rechts wat straatjes inloopt en rustig gaat wandelen, dan kom je hier het echte Japan tegen.
We hadden niet verwacht zoveel Japanse cultuur te zien, eigenlijk net zoals met Afrika, je verwacht wel een olifant en een leeuw te zien, maar niet zo ontzettend veel, en zo is het hier ook.
Mensen lopen hier nog echt in kimono, de winkeltjes zijn allemaal zo mooi, echt helemaal Japans ingericht met allemaal aparte dingen, de kleine sushi restaurantjes met lage tafeltjes waar je op de grond kunt zitten, op iedere straathoek een tempeltje volop in gebruik, kortom genieten.
En dan de wc`s, dat is ook een verhaal apart, laat me er even eentje beschrijven:
Je hebt op de toilet – een verwarmde wc bril (lekker voor kouwe billen)
– een sproei-installatie voor de achterkant
– een sproei-installatie voor de voorkant (voor de dames)
– dit alles traploos in te stellen
– een knopje voor “doorspoel-geluiden” (zodat de buurman niet door heeft dat je zit te
spetteren!)
Kortom een genot om hier te “moeten”!
De eerste dag hebben we een wandeltocht gemaakt langs een hele mooie tempel, er liepen daar ook een aantal echte Geisha`s rond, heel sierlijk en heel mooi geschminkt in prachtige kleding, heel apart.
Tegen het einde van de dag kwamen we in een park uit waar allerlei eet en drinkkraampjes stonden en mensen weer onder de kersenbloesem zaten te picknicken. Wij zijn er ook bij gaan zitten, en voor we het wisten kregen we een fles bier van een Japanner naast ons en hebben we nog heel gezellig zitten kletsen (zo goed en kwaad als dat ging). Je maakt hier dus wel heel makkelijk contact met de mensen.
De tweede dag zijn we `s morgens met de bus naar de gouden tempel gegaan (heel mooi) en `s middags met de trein naar een tempel waar een pad van 4 kilometer rode Torii`s (houten bogen die normaal bij de ingang van een tempel staan) was, daar kon je helemaal onderdoor lopen. Moeilijk te omschrijven maar dat zie je wel op de foto`s.
Gisteren zijn we `s morgens op een binnenmarkt geweest waar van alles en nog wat verkocht wordt. Van de helft weet je echt niet wat het is, het vreemde is, dat alles wat je proeft (al ziet het er nog zo raar uit) wel lekker is, er zit niets smerigs tussen. Dus wij durven ondertussen wel van alles te proberen.
`s Middags zijn we de wandelroute van een paar dagen geleden af gaan maken, want we hadden nog wat tempels gemist. Jammer genoeg begon het halverwege te regenen (1e keer dat we slecht weer hadden, de rest van de tijd is het prima weer geweest, half bewolkt tot zonnig en een graad of 18) dus was de wandeling ook zo afgelopen. Toen zijn we maar lekker gaan eten en hebben een sakeetje extra gepakt, dan komen we de tijd ook goed door.
Vandaag zijn we met de trein naar Nara geweest, we zouden hier eigenlijk gaan slapen, maar ontdekte dat het net zo makkelijk als dagtocht vanuit Kyoto kon, dus zo gezegd zo gedaan.
Daar hebben we (weer) een hele grote tempel gezocht, deze keer met een Boedha van 15 meter hoog erin, ook heel mooi.
We hebben verder heerlijk door een park gewandeld waar allemaal hertjes losliepen, en Nara nog wat verder bekeken. En nu is het ondertussen alweer bijna 22.15 uur en Kees ligt ondertussen al lekker in de Onsen.
Morgen gaan we naar Nagoya want vanaf daat gaat de trein a.s. zondag naar Takayama.
Daar kijken we al naar uit, want we hebben heel veel zijn in het festival.
Zo dat was het wel weer voor deze week.

Hier zijn we dan alweer voor de derde keer, “Time flies when you`re having fun!!”.
Vorige week ben ik in Nara geëindigd, en de volgende dag zijn we met de trein naar Nagoya gegaan. Dat is de derde grootste stad van Japan, en hier kom je echt geen blanke tegen (we zien trouwens heel weinig westerse toeristen, d`r zijn wel Koreanen en Chinezen, maar die zien er voor ons allemaal ongeveer hetzelfde uit!).
Het is een hele moderne stad met hippe gebouwen. Zaterdag was het heel gezellig in het centrum, d`r waren bandjes aan het spelen in een park, en daar hebben we ook een tijd zitten kijken, dit is natuurlijk ook het echte Japan.
Er was een echt authentiek restaurantje en daar hebben we een sake`tje op met verschillende soorten sate’tjes, met kippennek, kippenkont (ze verkopen hier alles van de kip, behalve het fileetje!), lever, knoflook, ui, en dat allemaal met een lekker sausje en dan smaakt dat prima.
De volgende dag zijn we met de trein naar Takayama gegaan. Dat ligt in de bergen en de reis ernaar toe was prachtig, helemaal tussen de bergen door, langs een rivier, langs theeplantages en Japanse huisjes.
In Takayama hadden we i.v.m. het festival de hotelletjes al geboekt, en het waren twee echte Ryokan`s, dat zijn Japanse slaapplaatsen, en daar gelden ook Japanse regels.
Als je binnenkomt moet je meteen je schoenen uit doen en er staan dan slippetjes, die moet je binnen aan.
Op je kamer liggen tatami matten (rieten matten), en er staat een laag tafeltje met kussens erbij. Er staan geen bedden. In je kamer mag je je slippers niet meer aan houden, je mag alleen op je sokken of blote voeten op de matten. Er gaat een dame mee naar je kamer, die dan op haar knieën thee zet en al buigend en knielend de kamer weer verlaat.
`s Avonds zet je de tafel aan de kant en liggen er een soort matrassen in de kast die je neer kunt leggen, daar leg je je laken op en een dekbed, en slapen maar.
Er is ook een gezamelijk bad in zo`n ryokan, voor de dames en de heren apart.
Je trekt op je kamer de kimono aan die klaar ligt, je gaat naar de badruimte, kleed je uit (in je nakie), dan ga je op een klein krukje zitten en je spoelt je af en gaat het gloeiend hete bad in. Als je er lang genoeg in hebt gezeten, was je jezelf verder.
Het is in ieder geval heerlijk ontspannend, en we zijn bijna nog iedere dag in zo`n bad geweest.
Maar goed, genoeg over de ryokan, nu het festival.
Dat festival wordt 2x per jaar gehouden, in de lente (14 en 15 april) en in de herfst en het bestaat al sinds 1690, dus da`s al een hele tijd. Het festival is ervoor om de lente te vieren, maar ook om de Goden gunstig te stemmen voor een goede oogst en voor vrede de rest van het jaar.
Er zijn 12 “praalwagens” waar ze mee door het dorp rijden. Deze wagens zijn echt prachtig, helemaal met bladgoud versiert, en bovenop zitten kinderen muziek te maken.
Ook gaat er een processie door het dorp, met honderden mensen in Japanse klederdracht, met grote trommen en draken. Zodra ze langs een tempel komen wordt er een heel ritueel uitgevoerd en voeren de draken een drakendans op, heel imposant allemaal. Ook hebben een aantal wagens een marionet bovenop staan, en daar worden ook voorstellingen mee gehouden, da`s wel leuk om te zien, maar het verhaal is wat lastig te volgen in het Japans!
Al met al was het geweldig om mee te maken, we hadden ook mazzel met het weer want de zon scheen volop, en we konden in een t-shirtje buiten lopen, dat maakt het natuurlijk extra lekker. Toen het festival af was, zaten er nog een stel Jappanners na te borrelen en wij moesten er ook bij komen zitten en een sake en wat Japanse nootjes (ja, Japanse mix kennen ze hier ook) mee pakken, hartstikke leuk. We zijn blij dat we hier bij zijn geweest.
Woensdag hebben we de hele dag getreind, dat werkt echt perfect hier. We hebben in Nederland een Japanse treinpas gekocht voor 365,00 euro p.p. en dat is echt een koopje. We kunnen 21 dagen onbeperkt door Japans reizen met de trein en de pas hebben we er al dubbel en dwars uit. Alle treinen sluiten prima op elkaar aan, ze rijden op tijd, alle stoelen zijn gereserveerd, dus je kunt altijd zitten en het gaat razendsnel.
Woensdag zijn we om 8.05 uur uit Takayama vertrokken en `s middags om half 5 stonden we 1100 kilometer verderop in Beppu, uitgerust en wel!
We zijn nu dus in Beppu, het staat er hierom bekend dat het erg vulkanisch is en er zijn veel warmwaterbronnen. Gisteren zijn we naar 6 van dit soort bronnen gaan kijken, ze hadden allemaal een verschillende kleur, variërend van fel blauw, tot steenrood, heel apart.
Er is ook een Onsen (badhuis) waar ze een modderbad bij hadden en daar zijn we gisteren in geweest, lekker kliederen! Er waren verschillende baden, een modderbad dus, maar ook een Turks stoombad en nog andere warmwaterbaden (allemaal termaalbaden), heerlijk ontspannend, maar je stinkt wel drie uur tegen de wind in naar de rotte eieren! Na twee keer wassen is de lucht er volgens mij nog niet helemaal af.
Vandaag zijn we naar nog twee bronnen gaan kijken, een ervan was een geiser en de andere een felrood gekleurd ven. Daarna zijn we met een kabelbaan bovenop een berg gegaan waar we een mooi uitzicht over Beppu hadden. Daarna zijn we naar een badhuis gegaan en hebben we ons in laten graven in vulkanisch zand. Da`s wel heel apart, het is heel warm zand, en het is vooral heel zwaar op je lijf. Je moet gaan liggen en een dame schept het zand helemaal over je heen. Alleen je hoofd steekt dan nog boven het zand uit. Je blijft zo een minuut of twintig liggen (ondertussen krijg je het flink warm) en dan spoel je je af en gaat in een lekker warm bad zitten. Heerlijk ontspannend (wij komen straks helemaal relaxed terug in Nederland!).
Zo, dat was het wel weer zo`n beetje, morgen gaan we richting Aso en dan gaan we wandelen langs een vulkaan, ik ben benieuwd.

Heel veel groetjes van Kees en Karin
P.S. Van de week hadden we een toilet daar zat ook een ingebouwde föhn in om het zaakje weer droog te blazen! Pfffff…..
Hierbij alweer onze laatste mail over Japan.

De laatste week is vooral een sportief weekje geweest.
Na het luieren in warme baden in Beppu zijn we naar Aso gegaan, dat is een dorpje dat in de krater van een grote (uitgedoofde) vulkaan ligt.
Vlakbij Aso zijn nog meer vulkanen, waarvan eentje nog heel actief.
Daar zijn we met de bus naar toe gegaan, maar omdat de vulkaan té actief was en teveel giftige dampen uit stootte, mochten we er niet op.
We konden wel een andere vulkaan beklimmem, na een flinke klim hadden we vanaf de top een prachtig uitzicht op de omgeving.
De volgende dag hebben we een nieuwe poging gewaagd, maar de vulkaan bleef gesloten, dus hebben we een andere wandelroute uitgezocht en hebben een andere vulkaan beklommen, en zijn helemaal over de kraterrand gelopen, dat was ook een hele mooi wandeling, en we hadden mooi zicht op de werkende vulkaan.
Toen we weer beneden waren, bleek dat je ook met de helikopter over de werkende vulkaan kon vliegen, en dat hebben we toen gedaan, dus we hebben ín de vulkaan kunnen kijken van bovenaf. Er zat geen lava in, maar een heel fel blauw/groen meer, en er kwamen allemaal rookwolken gif uit, heel erg gaaf om te zien.

Na al dat klimmen waren we goed hongerig geworden en zijn we bij een sushibar gaan eten. Daar zit je aan een bar waar op een lopende band allemaal bordjes met sushi voorbij komen. Alle bordjes kosten Y 105,= (€ 0,70), en sommige Y 210,=. Je pakt de bordjes van de lopende band die je lekker lijken, we hadden keus uit ongeveer 90 verschillende gerechtjes, dus da’s moeilijk kiezen. Zodra je af wilt rekenen tellen ze het aantal bordjes wat je opgestapeld hebt. Uiteindelijk waren we voor € 14,= in totaal allebei plofdik, incl. drinken en toetjes. We zijn hier dus twee keer wezen eten!

De volgende dag zijn we gaan treinen, omdat onze treinpas maar tot 23 april geldig was hebben we alvast een groot stuk afgelegd, en zijn we naar Okayawa gegaan. Dat is een grote (niet toeristische) stad en dat is ook leuk om te zien, daar hebben we ’s avonds wat rondgewandeld.
De volgende dag zijn we met de trein naar een klein dorpje gegaan en daar hebben we bij het station fietsen gehuurd (formaat kinderfiets!), en zijn we een hele mooie fietsroute gaan fietsen. Helemaal tussen de rijstvelden, over het platteland van Japan.
Onderweg waren een aantal tempels, en in de eerste tempel was een bruiloft bezig, en die hebben we vanaf achteruit de tempel helemaal kunnen volgen, heel indrukwekkend. Ondanks dat de route maar 15 kilometer was, hebben we hem toch mooi over de hele dag weten uit te smeren, en met het zonnetje d’r bij en 25 graden was het heerlijk fietsweer.

De volgende dag zijn we naar Himeiji gegaan, daar staat een heel groot kasteel wat je kunt bezichtigen, het is nog helemaal origineel en je kunt er helemaal in, was ook heel mooi.
’s Avonds zijn we naar Osaka gegaan, onze eindbestemming van de trein, zo hadden we onze treinpas optimaal benut.

Wat je niet verwacht gebeurd dan toch weer, we werden helemaal overdonderd door de stad, overal waren lichtreclames, grote t.v.-schermen, het bruiste en was heel gaaf.
De volgende dag was het wat regenachtig en zijn we naar een heel groot aquarium gegaan. Dat was heel mooi opgezet. Je ging eerst naar de 8ste verdieping en helemaal in het midden van het gebouw was het aquarium en je daalde langzaam af, zodat je de vissen op ieder niveau kon bekijken. Voor de kenners, er zat een mantarog en een walvishaai van 4.23 mtr. en 1000 kilo. Dat is echt heel apart.

De volgende dag was het weer mooi weer en zijn we bovenop een heel hoog gebouw geweest waar een prachtig uitzicht hadden over Osaka, wat een stad!
Daarna zijn we nog naar een openluchtmuseum geweest met oude boerenhuizen. Die zijn allemaal origineel (afgebroken en hier weer opnieuw opgebouwd).

Nog even een rarie-tijd van de Japanners.
Hondjes in Japan dragen kleertjes, hebben punkkapsels, en ze lopen niet maar worden gedragen!
Er zijn zelfs winkels waar ze in de ene helft kinderkleertjes verkopen en in de andere hondenkleertjes!!!!
Kun je het je voorstellen!

Jammer genoeg is aan onze reis weer een einde gekomen en komt deze mail gewoon weer uit Moergestel.
Maar we kunnen in ieder geval wel terugkijken op een F-A-N-T-A-S-T-I-S-C-H-E reis waar we nog lang van na zullen genieten.

Hopelijk hebben jullie wat aan deze verslagen gehad, en kun je er wat tips uithalen, of misschien vond je het alleen leuk om te lezen, ook prima.

2 gedachten over “2008 – Japan”

1. We zijn ook van plan om naar Japan te gaan, kan niet wachten. Het voorlopige plan is om de Trans-Siberië express te nemen naar Vladivostok, en van daaruit de oversteek te wagen naar Japan. Ik raak helemaal enthousiast van de verhalen over dameskimono, bloesem en sake haha!

1. Hoi Aimee, Japan zal zeker niet tegen gaan vallen!
      Veel plezier met het voorbereiden van jullie reis.