2023 – Japan

Onderstaand verhaal is ook te lezen op Polarsteps via onderstaande link en daar zijn ook nog veel meer foto’s te zien: https://www.polarsteps.com/KeesVanRooij/6597976-japan-2023

Schiphol – 19-4-2023

Zo, we zijn onderweg!
Vanmorgen om 10:00 uur thuis vertrokken en met de trein naar Schiphol gegaan. Op Schiphol ging alles super vlot en we waren binnen no time overal doorheen. Nu lekker een bakkie en om 16:15 uur vertrekken we richting Doha.

Doha – 20-4-2023

Na ruim 6 uur vliegen zijn we in Doha aangekomen. Nu nog een uurtje en dan vliegen we verder naar Tokio.

Tokyo – 20-4-2023

Na een reis van bijna 29 uur zijn we aangekomen in Tokyo!
De komende nachten zitten we in Ryokan Yuen Shinjuku, en dat overtreft de verwachtingen, wat prachtig hier!

Yanaka en Ueono – 21-4-2023

Zo, de eerste dag in Tokyo zit er alweer op.
Gisterenavond zijn we nog snel een hapje gaan eten en daarna zijn we in ons hotel nog in de onsen gegaan. Dat is een openbaar warmwaterbad waar je heerlijk kunt ontspannen. De dames en de heren gaan apart. Eerst jezelf flink afsoppen en daarna in het bad. Onze onsen is op de 18e verdieping van ons hotel en vanuit het bad heb je een spectaculair uitzicht over Tokyo, één zee van lichtjes, prachtig. Na de onsen nog een saké gepakt en toen om 1 uur bekaf ons bed in.

Vanmorgen werden we om 10:00 uur wakker, we hebben het nodig gehad. Toen de metro gepakt naar de Nezu tempel. Rond deze tijd van het jaar bloeien daar de azalea’s. We zijn een beetje aan de late kant maar er stonden er nog genoeg in bloei. De tempel zelf was ook de moeite waard. Rondom waren allemaal eettentjes met Japans streetfood, kei gezellig. Ook was er een Taiwanese groep aan het zingen, ook in Taiwan houden ze van Oranje! Toen ik de Nederlandse versie heb laten horen waren ze allemaal enthousiast. We moesten mee op de foto en we kregen allemaal koekjes en snoepjes, kei leuk. Daarna zijn we door de wijk Yanaka gelopen, dat is nog een traditionele wijk met oude huizen. We zijn naar de Tenno-ji tempel gelopen, daar staat een Buddha van 5 meter. Daar om de hoek was het Yanaka kerkhof en dat was echt mega groot. Mooi om te zien.

Op de terugweg zijn we door Ueno park gelopen, daar stonden een paar weken geleden nog alle bomen vol met kersenbloesem, maar daar waren we toch echt te laat voor, Kees heeft nog één verdwaald bloempje gevonden, that‘s it. Toch was het park de moeite waard.
Aangekomen in Ueno begon het alweer donker te worden, tijd voor een biertje en tijd om eens rustig te kijken wat er allemaal voorbij komt lopen, je kunt gerust stellen dat de Japanners soms een ietwat vreemde smaak hebben, ha ha. Na het bier hadden we toch wel honger en zijn we naar een sushi-belt restaurant gegaan, daar komt de sushi op een lopende band voorbij en kun je eraf pakken waar je zin in hebt. De bordjes hebben allemaal een kleur en iedere kleur heeft een andere prijs, achteraf betaal je de bordjes die je op hebt. De sushi is hier verser dan vers, Kees heeft zelfs walvis sushi op.
Ondertussen was het alweer half tien, de dagen zijn hier echt te kort, en zijn we weer terug gegaan naar het hotel. Daar zijn we net weer in de onsen geweest en zitten we nu aan een biertje en een sake 🍶.
Om hier weer in Japan te zijn is echt geweldig, al is het voor de derde keer, het blijft super, zo blij dat we nog 25 dagen in het vooruitzicht hebben 😁

Shinjuku- Kagurazaka – Senso-ji tempel – 22-4-2023

Vanmorgen hebben we eerst wat praktische zaken geregeld. We hebben onze voucher van de Japan Railway Pass ingewisseld in de echte pas. Als toerist kun je zo’n pas aanschaffen voor 7, 14 of 21 dagen. Je kunt dan onbeperkt met de trein door Japan reizen, super handig én voordelig (€ 414 pp voor 21 dagen). Toen dat geregeld was, zijn we gaan shoppen bij de Big Camera en de Yodobashi, het walhalla voor camera liefhebbers. Als je niet tegen prikkels kunt moet je hier niet gaan shoppen, wat een wirwar van reclame, niet normaal meer.

Daarna was het alweer lunchtijd en kwamen we in een leuk traditioneel restaurantje terecht. Na een lekkere bord noodles konden we er weer tegen.

Na de lunch zijn we met de metro naar de wijk Kagurazaka gegaan, ook een wat traditionelere wijk. Daar hebben we wat rondgekeken maar er zat niet echt iets spectaculairs, dus hebben we de metro verder genomen naar de Senso-ji tempel. De metro werkt perfect hier, je bent in no time de hele stad door. Je komt hier soms ook de vreemdste dingen tegen, de tourist info is een robot 😁

Bij de Sendo-ji tempel zijn we al ooit geweest maar toen stond de pagode in de steigers, nu was ie weer uitgepakt. Het is er heel gezellig met een staat met allemaal eettentjes en winkeltjes en de tempel zelf natuurlijk. Er gebeurt van alles, genoeg te zien. Ondertussen was het alweer bijna avond en besloten we bij Din Tai Fung te gaan eten. Dat is een Taiwanees dumpling restaurant met één Michelin ster waar we Taipei ook geweest zijn, zó ontzettend lekker 😋 je eet je vingers d’r bij op.

Nu is het alweer bijna half tien, de tijd vliegt en de dagen zijn te kort. Morgen gaan we Tokyo verlaten en gaan we naar Nikko.

Nikko – 23-4-2023

Vanmorgen vroeg uit de veren want we gingen met de Shinkansen op pad. Da’s zo’n supersnelle bullet train waar Japan bekend om staat. Het zijn echt mega treinen, honderden meters lang. Binnen no time is ie op stoom, voordat ie het station uit is gaat ie al als een speer (zie filmpje). Na een uur in de Shinkansen moesten we overstappen op een boemeltje, die hebben ze hier ook. Daar nog een uurtje in en toen kwamen we aan in Nikko, hier blijven we één nachtje.

We zijn al eerder in Nikko geweest, maar toen hebben we niet alles kunnen zien, dus daarom nog maar eens terug. Er zijn hier heel veel mooie tempels, die gaan we morgen bekijken.

Eerst een paar goeie borden ramen (Japanse noodles 🍜) naar binnen gewerkt en toen zijn we met de bus naar het Chuzenji bergmeer gegaan.
De weg er naartoe was prachtig, onderweg kwamen we langs een kabelbaan (tje) 🚠 die ons in 3 minuten (!) naar een mooi uitkijkpunt bracht vanuit daar kon je het meer zien en verschillende watervallen.
Weer verder met de bus naar het meer. Omdat het op ruim 1200 meter hoogte ligt was het er behoorlijk frisjes. We zijn langs het meer gelopen en hier was nog wel bloesem, mooi hoor.
Een eind verder was de Futarasan Shrine, één van de oudste tempels van Japan blijkbaar (stond op het bordje). Daar hebben we ook op ons gemak even rondgekeken.
Ondertussen was het alweer tijd geworden om de bus terug te pakken, die ging via de ‘honderdduizend kronkels route’, de ene haarspeldbocht na de andere, als je snel wagenziek bent, hier niet instappen 🤢.

Weer terug in Nikko een hapje gegeten en nu eens eindelijk een avond rust. Afgelopen dagen in Tokyo waren zo vol dat we iedere avond pas laat in het hotel terug waren.
Net weer lekker in de onsen ♨️ geweest en nu aan de sake 🍶 ff relaxen!

Nikko – 24-4-2023

Vanmorgen ook weer vroeg op zodat we voor de hordes toeristen bij de tempels zijn.
Het is nog heel rustig als we d’r aankomen, we hebben het rijk voor ons alleen. De tempels liggen heel mooi in de bossen en als eerste zijn we naar de Taiyuin tempel gegaan, echt een plaatje 😍 Het is één en al pracht en praal.

Toen we deze rustig bekeken hadden zijn we naar de volgende tempel gelopen. Daar was van alles te doen, vooral veel offeren. Je kunt je geld overal kwijt voor goed geluk 🍀. Voor 35 euries kun je zelfs je auto laten zegenen 😁. Wij hebben bij de eerste tempel in Tokyo een boekje gekocht en daar kun je bij iedere tempel en mooie handgeschreven tekst in laten zetten, dat wordt dan een mooi souvenir.

De volgende tempel was de Sanbutso-do. Die was vooral van binnen heel mooi, maar daar mocht je geen foto’s maken. Van buiten was er ook genoeg bling bling te zien.

Er was ook nog een hele mooie Japanse tuin, met mooie bloesem 🌸

Op de terugweg kwamen we langs de beroemdste brug van Japan, je kunt geen reisgids open slaan of deze rode brug staat d’r in.

Ondertussen was het alweer middag en zijn we weer een flink bord ramen naar binnen gaan werken, konden we d’r weer ff tegen.

Het werkt hier trouwens wel goed in restaurants, zodra je besteld hebt krijg je je bonnetje en als je klaar bent met eten loop je naar de uitgang en betaald, je hoeft dus nooit ellenlang op een ober te wachten. Fooi geven hoeft ook niet, dat is zelfs een belediging als je dat wel doet.

We vertrekken zo met de trein naar Utsonomiya en vanaf daar met 2 verschillende Shinkansen naar Hachinohe, daar komen we dan om 19:08 uur aan. Hier blijven we twee nachten en vanuit hier gaan we morgen naar Aomori.

Aomori – Hachinohe – 25-4-2023

Vanmorgen zijn we naar Aomori gegaan. We hadden gehoopt om daar nog het staartje van de kersenbloesem mee te maken maar we zijn daar toch echt te laat voor, jammer.

Aomori is in de Tweede Wereldoorlog helemaal platgebombardeerd, en is gruwelijk lelijk weer opgebouwd, voor het mooi hoef je hier dus niet naar toe.

D’r is wel een vismarkt en daar zijn we gaan kijken. Op een gegeven moment zagen we toch rare dingen liggen, geen idee wat het waren, planten of dieren??? Lang leve Google Translate…. het waren zee ananassen! Zo’n rare dingen 😝 (Het verbaast ons iedere keer weer dat we nog steeds iets zien wat we nog nooit gezien hebben). Ze waren er ook één schoon aan het maken en er kwam een soort oranje smurrie uit. Ze eten het hier als sashimi, rauw dus! Nou geef mijn portie maar aan Fikkie! Later zagen we ze trouwens ook nog op de menukaart staan.

Vroeger moest je in Aomori met de ferry naar het volgende eiland, Hokaido. Maar sinds er een tunnel van ruim 53 kilometer onder de zee door is en de Shinkansen daar doorheen raast, is de ferry overbodig geworden. Ze hebben nu een museum van de boot gemaakt. Vroeger gingen de treinen trouwens gewoon mee op de boot, heel apart. Je kon dat nog mooi zien.

Daarna zijn we naar het Nebuta Museum Wa-Rasse gegaan. Ieder jaar van 2 t/m 7 augustus vindt hier een heel groot festival plaats. Per jaar komen daar dan wel 2 miljoen mensen op af, giga dus! Er worden praalwagens gemaakt van papier met lampjes er binnenin. Vaak zijn worden mythische figuren en verhalen afgebeeld. Met grote vloten trekken ze dan door de straten met drums en fluiten erbij. De prijswinnaars worden jaarlijks tentoongesteld in het museum, echt supermooi hoe alles gemaakt is.

Laat in de middag zijn we terug gegaan naar Hachinohe. In het centrum kwamen we in superleuk restaurant terecht. Er waren allemaal kleine, gezellige kamertjes waar je apart kon zitten. Het leukste was nog wel dat een robot je eten kwam brengen. Als je je eten eraf had gehaald moest je hem over z’n bolletje aaien en dan vertrok ie weer, dat kan ook alleen hier 🤖 Zo maken we iedere keer toch wel weer iets unieks mee!

Noboribetsu – 26-4-2023

Omdat ze vandaag regen aangaven hebben we ons schema omgegooid en hebben we een luxe hotel met onsen geboekt.

We zitten nu ruim 400 km verderop in Noboribetsu Onsen in het Dai-ichi Takimotokan hotel.

Om hier te komen hebben we eerst een Shinkansen genomen door de 53 km lange tunnel onder de zee door. Het diepste punt is 240 meter onder de zee (spiegel). Daarna overgestapt op een boemel, daarna een boemeltje en toen nog een bus. We hebben er 5 uur over gedaan, maar nu zijn we ook wel op een pracht plek aangekomen.

Het hotel ligt tegen een werkende vulkaan aan en de warmwaterbronnen worden gevoed door de vulkaan, het stinkt hier dan ook drie uur tegen de wind in naar zwavel.
Vanuit het warmwaterbad kijk je zo op de werkende vulkaan, adembenemend😍

We hebben een echte Japanse kamer, met ‘zonder’ bed 😁 Tegen de avond komen ze dat bed opmaken, wat een service.

Hier komen we wel tot rust ♨️

(Omdat er geen fototoestel mee de onsen in mag, heb ik maar een paar foto’s van Booking.com gejat 😜 om toch een goed idee te geven)

Noboribetsu – Sapporo – 27-4-2023

Vanmorgen was het stralend weer, strak blauwe lucht, dus we zijn vroeg op pad gegaan.
Achter ons hotel begon de wandelroute langs de vulkaan. We hadden een supermooi uitzicht over borrelende en rokende poelen en komende stroompjes. Een prachtig gebied.

We liepen door de bossen naar een vulkanisch zwavel meer, dat 22 meter diep is en het water is er onderin 130 graden, geen zwemwater zullen we maar zeggen! Daarnaast lag nog een andere poel die volop borrelde met mooi fel blauw water. Op de terugweg kwamen we bij een natuurlijk voetbad, daar was het water dusdanig afgekoeld dat we er onze voeten wel in durfde te steken.

Na een kilometer of 6 waren we rond een hebben we onze koffers opgepikt bij het hotel en zijn we met de trein naar Sapporo gegaan, een ritje van vijf kwartier. Hier blijven we in ieder geval twee nachten.

De eerste indruk van de stad in goed, het is ruim en groen en komt gezellig over. Deze keer hebben we wel geluk want hier is de kersenbloesem wat vroeger als normaal, dus wij het park in, mooi hoor 🌸🌸 D’r stond zelfs een ‘kersenbloesem’ die fan was van Max Verstappen 😂

Daarna sushi gegeten van de lopende band, in de onsen geweest en nu aan een groot blik Sapporo bier. Morgen gaan we kijken waar dit gebrouwen wordt🍺

Sapporo – 28-6-2023

Vanmorgen eens op ons gemak gedaan.
Sapporo ingelopen en bij een oude klokkentoren gaan kijken.

Vanmiddag hebben we Mount Moiwa beklommen. We konden ook met de kabelbaan naar boven, maar bikkels als wij zijn, zijn we naar boven gelopen. Gelukkig staat de route duidelijk aangeven 🤣
Het was een mooie hike, er lag op sommige plekken zelfs nog sneeuw, maar het was best een hele klim en ik was toch blij dat ik er was, hier hadden we wel een pilske voor verdiend.
Vanmorgen was het nog mooi helder weer, maar vanmiddag trok het wat dicht, wat niet echt bevorderlijk was voor het uitzicht.
Uiteindelijk hebben we de kabelbaan wel naar beneden gepakt.

Omdat het ons hier goed bevalt hebben we besloten om hier nog twee nachten te blijven. We moeten wel even van hotel switchen, maar da’s niet erg.

Je kon vanavond wel merken dat het vrijdagavond was, stappen met z’n allen! D’r wordt hier flink gezopen 🍺🍶🥃 en er zaten er tussen met nog kleinere oogjes 😁
Wij zijn ook effe de kroeg in geweest, maar voor nu is het mooi geweest.

Sapporo – 29-4-2023

Vanmorgen wat uitgeslapen en na het ontbijt de stad in gegaan.
Als eerste zijn we naar de Nijo Fish Market gegaan.
Deze was niet heel groot, maar wel leuk om te zien. Ze hebben er vooral veel verschillende soorten krab, soms echt hele grote joekels. Er zitten hier ook veel krab restaurants met grote krabben aan de muur als uithangbord.

Daarna zijn we naar de Sapporo TV tower gegaan. Die staat mooi aan het begin van het park wat dwars door de stad loopt. Vanaf boven heb je een heel mooi uitzicht. Hier zie je ook hoe groen en ruim opgezet de stad is, met de besneeuwde bergen op de achtergrond, mooi hoor.

Daarna zijn we op ons gemak door het park gekuierd, helemaal naar de andere kant, genoeg te zien onderweg.

Vanaf daar zijn we naar het Hokkaido University Museum gelopen. Het zat in een oud gebouw dat je hier niet zo snel zou verwachten, het deed nogal westers aan. Binnen was er van alles te zien wat met de wetenschap te maken heeft, over de natuur, en de aarde, techniek etc. Was wel interessant.

Toen werd het toch wel de hoogste tijd voor het Sapporo Beer Museum 🍺!
Ook dat zat in een mooi oud gebouw, maar het museum stelde niet zoveel voor én het proeflokaal was al gesloten 😏
Gelukkig was er nog wel plaats in het BBQ restaurant en daar hebben we heerlijk onbeperkt zitten grillen, met een paar Sapporo’s d’r bij, eind goed al goed.

Nu zijn we met in ons nieuwe hotel aangekomen en dat is sjiek de friemel (Tenza Hotel & Sky Spa Sapporo).
Zo meteen lekker in de onsen om de dag relaxed af te sluiten.

Otaru – 30-4-2023

Vandaag zijn we een dagje naar Otaru gegaan.
Da’s een populaire toeristen plaats een half uur van Sapporo. Het plaatsje staat vooral bekend om z’n oude pakhuizen die van vroeger bewaard zijn gebleven.

We hebben de trein genomen en als je hier in een boemeltrein zit, dan waan je je al snel in een aflevering van Rail Away.
In Japan moeten alle machinisten iedere handeling die ze doen hardop tegen zichzelf zeggen en alles aanwijzen wat ze doen. Daarmee zou 85% van menselijke fouten voorkomen worden. Het levert wel een apart plaatje op in ieder geval.

In Otaru bleek ook een mooi spoorweg museum te zitten. Met mooie oude locomotieven, een stoomtrein en grote, imposante sneeuwschuivers. Daar hebben we rustig rond gekeken.

Daarna naar de foto hotspot van het plaatsje, een aantal oude pakhuizen langs een kanaal. Inderdaad een mooi plaatje.
In één van de oude pakhuizen hebben ze een bierbrouwerij gemaakt, waar ze naar Duits recept bier brouwen. Het concept was nogal ver doorgevoerd, er stonden Duitse schlagers op en je kon er zuurkool en braadworst bestellen 😂
Wij hebben het bij Weissen bier gehouden.

Nog even door een ander museum gelopen, maar dat hadden we zo gezien en de winkelstraat was ons ook iets te toeristisch.

Tegen de avond de trein weer terug genomen naar Sapporo, lekker gegeten bij een Chinees en nu uitbuiken.

Morgen gaan we verder naar Hakodate.

Hakodate – 1-5-2023

Vandaag een reisdag (althans een halve).
Vanmorgen om 8:43 uur met de trein vertrokken vanuit Sapporo en om 12:34 uur waren we in Hakodate.

Omdat het etenstijd was zijn we eerst een hapje gaan eten. Je hebt hier restaurants waar je bij binnenkomst eerst op een automaat uit moet zoeken wat je wilt eten. Dan stop je geld in de automaat, duwt op het knopje van het gerecht wat je wilt bestellen en dan komt er wisselgeld en een bonnetje uit. Dat bonnetje lever je in en dan krijg je je eten en drinken.
Klinkt vrij simpel, ware het niet dat alles er in het Japans op staat en je dus het juiste plaatje met de juiste Japanse tekst moet matchen🥴
Maar uiteindelijk heb we gekregen wat we bedoelden en hebben goed gegeten.

Hakodate ligt op je onderste puntje van het eiland Hokkaido. Ze hebben hier een heel mooi stervormig fort waar wel 1500 kersenbloesem bomen staan, die allemaal vorige week in bloei stonden 😂.
We zijn wel even naar het park geweest, maar het mooi is er wel vanaf. Hier en daar nog een verloren bloempje.

Nu gaan we onze onsen van het hotel eens verkennen, relax time🛀

Onuma National Park – Hakodate – 2-5-2023

Vanmorgen zijn we met de trein naar Onuma National Park gegaan, een half uurtje van Hakodate.
Het is een heel waterrijk gebied met allemaal kleine eilandjes. Een deel ervan lijkt zelfs veel op de Oistewijkse vennen (zoals ons pap zou zeggen ‘wa goade toch zo weit zuke’).
Het was wel heel mooi, en we hebben er mooi gewandeld.

Kees kwam onderweg een nieuwe uitdaging tegen, een zwart ijsje! Dat moest natuurlijk geprobeerd worden. Bleek zwartgemaakt te zijn met inktvisinkt 🐙 Was lekker volgens hem!

‘s Middags zijn we weer terug gegaan naar Hakodate en daar zijn we rond de haven en in een historische wijk gaan kijken. Omdat Hakodate één van de eerste handelshavens was, is het hier heel internationaal. D’r staan veel oude westerse huizen en kerken. Ook oude pakhuizen aan de haven. Er hing echt een super leuke sfeer, deed ons heel erg aan San Francisco denken, met heuvels en trammetjes, kei gezellig.

In iedere reisgids staat dat Hakodate het mooiste nachtuitzicht van Japan heeft. Die reisgidsen hadden meer mensen gelezen! Wij konden heel snel naar boven met de kabelbaan, dus daardoor hadden we niet in de gaten dat er al 3000 man boven stond. Het was één gekkenhuis om het uitzicht op de foto te krijgen, 10 rijen dik 😂😂
Toen iedereen z’n gewenste foto had (inclusief wij) moest alles natuurlijk ook weer naar beneden met dezelfde kabelbaan, de rijen voor de douane op Schiphol zijn er niks bij 🤣.
Maar na 50 minuten wachten konden we toch mee.

Ondertussen was het alweer 21:00 uur en moesten we nog eten, snel naar de sushi gelopen, maar die was al dicht, en noodgedwongen bij een Italiaan terecht gekomen! Was nog kei lekker ook 🍝

Morgen wordt een flinke reisdag, dan gaan we in één ruk door naar Osaka, een kleine 1400 km verderop! Met de Shinkansen is dat een eitje!

Hakodate via Tokyo naar Osaka – 3-5-2023

Vanmorgen eerst onze koffers maar eens gereorganiseerd, warme kleren onderop en de zomer kleren bovenop, we gaan naar het warme weer. Scheelt een heel stuk dat overnieuw inpakken, nu passen onze lompe schoenen er zelfs bij 🥾.

Deze week is het Golden Week in Japan. Alle Japanners zijn dan een aantal dagen achter elkaar vrij en trekken erop uit. Op 3 mei, vandaag dus, is het de drukste dag van het jaar om te reizen. Daarom hadden we aan het begin van de week de Shinkansen tickets voor Tokio al gereserveerd. Maar we wisten nog niet wat we daarna gingen doen. Uiteindelijk hebben we besloten om naar Osaka te gaan. Dus gisteren naar de ticket balie en gelukkig waren er nog 3 kaartjes beschikbaar, we hadden er maar 2 nodig, dus we hadden mazzel. Meteen ook een hotel geboekt voor 3 nachten, alles geregeld.

Vanmorgen dus wat proviand ingeslagen en om 10:05 uur met de eerste trein mee naar het Shinkansen station. Daar vertrok de Shinkansen om 10:56 uur, op de seconde af!
We kwamen weer door de 53 km lange tunnel en met 320 kilometer per uur waren we al om 15:04 uur in Tokyo. Gelukkig hadden we een uurtje overstap tijd want het was hier echt mega gigantisch druk, dit was de overtreffende trap van druk!

Snel een bentobox 🍱 voor onderweg gekocht en de goeie trein opgezocht. Voordat we in de trein mochten, ging eerst de schoonmaakploeg erin. Die ruimen snel alle rommel op en draaien de stoelen weer in de goede rijrichting, daarna mag iedereen de trein in.
Die ging om 15:57 uur. We hadden nu een ‘stop’-Shinkansen. Deze stopte op veel meer stations en deed er in verhouding dan ook wat langer over, voor zover een Shinkansen langzaam kan zijn 😁. Als je dan op zo’n station stil staat komen er met 320 km per uur de andere treinen langs geraasd, imposant. Onderweg hadden we ook nog een mooi uitzicht op Mount Fuji 🗻

Na nog een metro ritje zijn we aangekomen in ons hotel in Osaka, nu op zoek naar wat eten 🍜

Osaka – 4-5-2023

Gisteren toen we aangekomen waren moest er nog wat gegeten worden. Hier vlakbij zat een restaurant, maar van buiten kun je nooit zien waar je precies terecht gaat komen. Bleek dat we naar boven moesten, schoenen uit, en toen was er een ruimte met tatami matten en van die lage tafels. Wij ons in allerlei bochten gewrongen met onze lenige lijven 😜, maar uiteindelijk zaten we toch. Kregen we toch borden eten, daar kon een heel weeshuis van eten, wel heel lekker.

Vanmorgen maar eens rustig aan gedaan en op ons gemak naar de Shitenno ji tempel gegaan. Deze overtrof al onze verwachtingen, wat prachtig. Er waren heel veel verschillende gebouwen, allemaal even mooi. Er waren, tot onze verbazing bijna geen toeristen, alleen Japanners die kwamen bidden en offeren. In het midden stond een mooie grote pagode heel fotogeniek te zijn, plaatje! Rond de tempel was ook een tweedehands boekenmarkt, daar zijn we gaan snuffelen en hebben echt supermooie souvenirs gevonden, helemaal blij mee.

Omdat we wat tassen verzameld hadden wilden we die even terug brengen naar het hotel, maar onderweg kwamen we nóg een mooie tempel tegen, de Isshin-ji tempel. Ook daar was het een drukte van belang met offerende mensen, ook hier weer mooie gebouwen en heel veel te zien.
Uiteindelijk hier ook nog een hele tijd rond gekeken.

Vol goede moed verder naar het metrostation, tot we de langs de Tsūtenkaku toren kwamen. Daaromheen was het supergezellig, en waren we weer aan het rondkijken. Omdat we onze handen zo vol hadden zijn we toch maar het hotel gegaan om alles te droppen en zijn meteen weer terug gegaan naar de toren.

Dit is Japan op en top, wat een gekkenhuis, geweldig om te zien. De ene gevel is nog uitbundiger uitgedost als de andere. Overal kleuren, mensen, eten, geluiden, prachtig!

Het was ondertussen etenstijd geworden en er zat een sushi belt restaurant. Als je denkt alles hier te kennen, gaat het toch weer anders.
Hier kwam geen mens aan te pas. Je meld je aan bij een computer, die poept een bonnetje uit met je tafelnummer. D’r staat een pijl waar je heen moet. De sushi komt langs je tafel voorbij, maar als je andere sushi wilt bestellen dan kan dat via je telefoon, die zit via een QR code gekoppeld. Als je dan iets extra besteld komt dat via een andere band aangevlogen en stopt voor je neus. Je bordjes moet je in een gleuf gooien, en dan houdt de computer bij hoeveel je op hebt.
Als je klaar bent meld je je af, loopt naar de betaalautomaat een rekent af, geen mens gezien 😁

Na het eten richting Dotonburi gelopen, dé uitgaanswijk van Osaka, ook hier weer een kakofonie van kleuren en geluiden, echt overweldigend een super om mee te maken.

Al met al een topdag gehad!

Osaka – 5-5-2023

Vanmorgen zijn we naar Osaka Castle 🏯gelopen, was maar een klein half uurtje lopen.
We zagen het kasteel al in de verte, het ziet er imposant uit.
Dit kasteel is niet origineel meer, maar herbouwd nadat het een keer verwoest is geweest en daarna nog eens door de bliksem is getroffen. Het geeft wel een goed beeld hoe het ooit geweest is. Aangekomen bij het kasteel stond er een joekel van een rij. Toch maar aangesloten, en uiteindelijk viel het nog wel mee. Van binnen is een soort museum gemaakt met animaties van vroegere tijden, wel leuk gedaan. Helemaal bovenaan op de 8e verdieping had je een mooi uitzicht over Osaka.

Ik had op internet gelezen dat er een dumpling 🥟 festival zou zijn rond het park van het kasteel, dus wij daar heen. Daar aangekomen bleek half Osaka daar te zijn, ook hier weer rijen, rijen, rijen. Japanners zijn gewend om in de rij te staan, bij de trein, bij restaurants, in winkels, op de roltrap etc etc Er is dan ook niemand die voordringt, iedereen sluit keurig achteraan en wacht geduldig zijn beurt af. Op het dumpling festival waren wel 30 verschillende tentjes met dumplings en achter ieder tentje stond een rij van minimaal 50 meter, dat vonden wij toch iets te gortig worden voor een paar dumpling, dus zijn we op zoek gegaan naar wat anders.

We kwamen weer in Dotonburi uit en daar zijn we ff gaan zitten. Alles is hier ‘schreeuwerig’, dus ook de restaurants en de menukaarten. Die menukaarten zijn soms nogal een uitdaging, vaak is er geen touw aan vast te knopen. Gelukkig zijn er restaurants met plastic voorbeeld menu’s, dat scheelt én lang leve Google Translate 😁, dus uiteindelijk krijgen we meestal wel op ons bord wat we bedoelen.

Onderweg kwamen we ook veel goktenten tegen, van allerlei soorten, maar vooral veel pachinko hallen. Pachinko is een soort mix tussen een flipperkast en een knikkerspel van vroeger maar dan met stalen balletjes. Het is er vooral een tering herrie en geen touw aan vast te knopen, wel grappig om even te kijken, maar niet langer als 5 minuten vol te houden vanwege de herrie!

Ook nog een winkel met honden kleertjes gespot, want een hond gaat hier niet in z’n blootje over straat! Die wordt gestyled, gekleurd en gedressed 😁

Weer voldoende hectiek en gekkigheid gehad en daarom gaan we morgen op retraite bij de monniken.
Op naar Koyasan!

Koyasan – 6-5-2023

Om 9:00 uur vanmorgen vertrok de trein naar Koyasan. De rit duurde anderhalf uur en ging door prachtige natuur de bergen in. Op het eindpunt aangekomen konden we meteen een kabeltrein in, die ons nog hoger de bergen in bracht. Daar stond weer een bus klaar en na tien minuten kwamen we aan in het plaatsje Koyasan.

Koyasan is de meest vereerde Boeddhistische plaats in Japan. Heel vroeger stonden hier wel 1000 tempels. Maar door brand en tyfoons is het aantal geslonken tot 117, nog zat!

Wij slapen vanavond in de Hojoin tempel. We werden heel vriendelijk welkom geheten door een monnik. Schoenen uit bij de voordeur en toen leek het wel of we in een filmset beland waren, wat prachtig.
We hebben een joekel van een kamer met tatami matten, futon’s (bedden op de grond), een lage tafel en rijstpapieren ramen. De gangen en tuin zijn prachtig, een plaatje😍

Vanmiddag zijn we als eerste naar het Danjo Garan complex gegaan, je kijkt er je ogen uit, zo mooi. Alle tempels en pagode’s liggen prachtig in de natuur, tussen de grote oude bomen een bloeiende rododendrons. Alleen op dit complex hebben we al een paar uur rond gekeken.

Tijd voor de lunch, een lekkere kom tempura met rijst.

Na het eten zijn we rustig naar de andere kant van het dorp gelopen, daar is een hele grote begraafplaats, ook overweldigend mooi. Je blijft kijken een foto’s maken, prachtig.

Bij onze tempelstay zit ook een speciaal diner en ontbijt. Je krijgt allemaal kleine aparte vegetarische gerechtjes.
Het ziet er allemaal zo mooi uit, net schilderijtjes (moet ik wel eerlijk zeggen dat de kom tempura van vanmiddag zeker zo lekker was 🤭).
We zaten ook in een hele mooie ruimte, alleen het zitten op de grond valt voor ons niet zo mee, stijve Hollanders 😁

Na het eten nog lekker in de onsen geweest en nu zijn we weer helemaal zen! Morgenochtend vroeg ons bed uit want het ochtend gebed begint om 6:30 uur!

Kyoto – 7-5-2023

Vanmorgen vroeg uit onze futon om de ceremonie mee te maken.
Nou dat stelde niet al teveel voor!
Wij hadden ons een tempel vol met monniken voorgesteld, maar we hadden d’r maar eentje😯 Hij sprak een gebed uit van een kwartiertje met wat bellen en trommen een da was‘t!
Daarna het ontbijt (je), zag er wederom wel prachtig uit.

Helaas regent het vandaag en niet zo’n beetje ook! Ze geven de hele dag zeikweer aan, jammer, er is hier nog zoveel te zien. We hebben het wel even geprobeerd, maar d’r was geen lol aan en dus hebben we maar besloten om te vertrekken en naar Kyoto te gaan.

Via de volgende route:
– taxi
– kabeltreintje
– trein —> volgende trein —> volgende trein
– lopen
– hotel La’Gent in Kyoto

Al met al een uurtje of 5 onderweg geweest.

We hebben een mooi nieuw hotel en vandaag doen we niet veel meer. Zo meteen lekker in de onsen en wat eten en dat is het.

Gelukkig geven ze de rest van de week wel mooi weer aan, dus morgen trekken we er weer op uit.

Kyoto – 8-5-2023

Vanmorgen was het gelukkig weer droog en konden we weer op pad.

Vlakbij ons hotel zat het Nijo-Jo Castle, we hoefden maar een paar straatjes door en toen waren we er al. Van buiten is dit complex niet heel bijzonder, maar als je erin gaat is het werkelijk prachtig.
Je komt bij een gigantisch mooie poort, helemaal met goud en houtsnijwerk. Als je er doorheen loopt staat er een prachtig gebouw. Alles is gebouwd tussen 1543 en 1616, ‘t staat er al een tijdje dus.
Hier ontving de shogun zijn gasten in verschillende ruimtes. Jammer genoeg mocht je daar binnen geen foto’s maken (stiekem toch eentje gemaakt 🤭) maar het was zo mooi. Lange gangen met rijstpapieren ramen, hele grote, lege ruimtes met tatami matten en bladgouden wanden met mooie schilderingen erop, prachtig.
Als je door de gangen loopt, piepen de vloeren, zogenaamde ‘nachtegaalvloeren’, dat hebben ze expres gedaan, zodat indringers zich verraden.
Rondom het gebouw liggen hele mooie tuinen en een theehuis. Daar hebben we koffie met matcha cake op, wat zaten we daar toch mooi met uitzicht op de tuin 😍.

Toen we alles goed bekeken hadden zijn we naar het Gekkeikan Okura Sake Museum gegaan 🍶.
Bij de entree kreeg je een sake kopje en 3 muntjes om aan het einde de verschillende sake’s te kunnen proeven.
Als eerste kreeg je een film te zien hoe sake gemaakt wordt, op de traditionele manier en hoe ze het bij Gekkeikan in de fabriek doen.
Daarna kon je een QR code scannen en zo op je eigen telefoon alles lezen wat er overal bijgeschreven stond, super handig.
Er stonden ook allerlei oude werktuigen die gebruikt worden bij het maken van sake.
En op het einde natuurlijk de proeverij. Er zit heel veel smaakverschil tussen de verschillende sake‘s. Net zoals met wijn heb je zoete een droge een volle en wat mildere. Wel lekker allemaal.

Nadat we nog een flesje sake aangeschaft hadden zijn we naar de wijk Gion gegaan.
De bekendste wijk van Kyoto.
We zijn even over de Nishiki markt gelopen, een overdekte staat waar je van alles en nog wat kunt kopen en eten.

We hebben een sushi 🍣 restaurant opgezocht en daar onze buik strak gegeten.
Het was ondertussen alweer 21:30 uur voordat weer terug waren in het hotel, de dagen zijn echt te kort hier!

Van Kurama naar Kibune – 9-5-2023

Strak blauwe lucht en 22 graden, dus perfect wandelweer!

Vanmorgen hebben we de trein gepakt naar Kurama. We vertrokken met een schattig klein treintje op een schattig klein stationnetje😍
We reden door een woonwijk de stad uit, zo de bergen in, een prachtige route. Het schijnt één van de mooiste wandelroutes van Japan te zijn (volgens de boekjes).

Na een half uurtje kwamen we aan in Kurama, een klein rustig dorpje. Vanaf daar begint een wandelroute van 4 km naar het station van Kibune. Aan de ene kant de berg op en aan de andere kant er weer vanaf. De wandeling loopt door een groot tempelcomplex wat over de hele berg verspreid ligt. Je betaald entree en dan begint de wandeling door de prachtige natuur. Her en der kom je een tempel of pagode tegen. De paden zijn goed aangelegd en onderhouden en hoe hoger je komt, hoe mooier het uitzicht. Bijna bovenaan stond de hoofdtempel op een plateau en ook daar een mooi uitzicht.
We moesten nog wat verder omhoog om op de top te komen. Vanaf daar naar beneden en toen was het vooral natuur met hele hoge bomen. Prachtig pad.

Aan het eind van de wandeling kwamen we in Kibune uit, wat een schilderachtig plaatsje, zo mooi. Er loopt een rivier langs het dorp en de restaurants hebben terrassen pal boven de rivier gemaakt, zag er heel idyllisch uit.
Maar omdat het al wat later was zijn we naar het station gelopen en hebben we de trein terug genomen, en zoals altijd kom je in Japan weer iets nieuws tegen…de stoelen stonden naar de raam gedraaid zodat je mooi naar buiten kon kijken, kei grappig.

Weer in Kyoto aangekomen zijn we naar Kyoto Station gegaan, dat is zo’n imposant gebouw, dat valt niet op een foto vast te leggen, zo gigantisch groot het is. Er tegenover staat Kyoto Tower, ook een mooi gebouw, zeker met die strak blauwe lucht erachter.

Op het station hebben we lekker tempura gegeten, nog wat avond foto‘s gemaakt en zijn toen terug gegaan naar het hotel.
Daar zijn we, zoals gewoonlijk, gaan onsen.
Bij de mannen zat er niemand in het bad, dus heeft Kees snel een filmpje gemaakt 🤭. Om een idee te geven hoe onze onsen eruit ziet.

Was weer een heerlijke dag 🥰

Kyoto – 10-5-2023

Vandaag hebben we de ‘filosofenwandeling’ gedaan.

In Kyoto kun je met de bus makkelijker reizen als met de metro, en je ziet nog wat van de stad, dus zijn we met de bus naar het beginpunt aan de rand van de stad gegaan, de Ginkaku-ji.

Dat is het zogenaamde ‘zilveren’ paviljoen dat niet zilver is 😄
In Kyoto staat een heel mooi gouden paviljoen en het idee was om hier een zilveren van te maken, maar door een oorlog is het er nooit van gekomen. Neemt niet weg dat het een mooi paviljoen is en er ligt een hele mooie tuin omheen. Daar kun je mooi doorheen wandelen.

Vanaf daar begint de ‘filosofen’ wandeling. Die loopt langs een smal stroompje dat vol met kersenbomen staat, ondanks dat ze niet meer in bloei staan was het er toch heel mooi en ook heel rustig, dat verbaasde ons, we hadden het hier heel druk verwacht.
We hebben dus al ‘filosoferend’ verder gewandeld. Onderweg waren ook nog diverse tempels die je kon bekijken, maar we hebben even voldoende tempels gezien.

Ondertussen was het lunchtijd geworden en hebben we ‘okonomiyaki’ op. Da’s een soort pannenkoek met van alles erin (je kunt kiezen tussen varken, beef, vis etc) die op een bakplaat op tafel wordt gebakken. Was erg lekker.
Buikie weer strak dus konden we weer verder.

Aan het einde van de wandeling kwamen we uit bij Nanzen-ji tempel. Die is bijzonder omdat er een aquaduct staat, dat is uniek in Japan. Er lopen hier ook veel Aziatische toeristen rond in kimono, dat ziet er voor de foto’s leuk uit, maar dit zijn geen echte geisha’s.

Vanaf daar bleek het niet zo heel ver lopen te zijn naar het Gion district. Daar zijn heel veel gezellige kleine straatjes met winkeltjes.
Het is er een drukte van belang.
Je komt er ook weer allerlei tempels en pagodes tegen.
Het viel ons wel op dat nu alles om 18:00 uur dicht ging, de vorige keer was het er ‘s avonds ook een drukte van belang, nu niet meer, jammer.

Een eindje verder zit de ‘echte’ geisha wijk, daar zijn nog de echte geisha huizen en heb je kans om een geisha tegen te komen. Toevallig kwam er een langs lopen, maar ze zette het op een lopen, dus we hebben er geen hele goede film of foto‘s van kunnen maken. Maar wel leuk om een echte geisha gezien te hebben.

Mocht iemand interesse hebben in deze geisha cultuur, dan moet je de Netflix serie ‘The Makanai: Cooking for the Maiko House’ maar eens kijken, die speelt helemaal af in deze wijk van Kyoto, je krijgt veel te zien van de hedendaagse geisha cultuur én het Japanse eten, is zo’n leuke serie 🥰

Daarna naar downtown Kyoto gelopen met ondertussen ruim 15 km in de benen.
Lekker wat gegeten en met de bus terug naar het hotel. De spiertjes weer opgewarmd in de onsen en nu is het alweer bedtijd😴

Kameoka en Kyoto – 11-5-2023

Omdat het vandaag onze 33e trouwdag is zijn we de dag romantisch begonnen. Eerst koffie met gebak en daarna een ritje met de ‘romantic train’ 💕
Die ging van Torokko naar Kameoka, een tochtje van 25 minuten door de bergen en langs de rivier, een hele mooie rit.

In Kameoka aangekomen hebben we een wandeling gemaakt. Het was een heel rustig plaatsje en je had echt het idee op het platteland te zijn, totaal niet toeristisch (de meeste pakken na 5 minuten dezelfde trein weer terug). Na een paar uur zijn we weer naar het beginpunt gegaan, Arashiyama Bamboo Forest.

De naam zegt het al, het is een groot bamboe bos en een echte toeristen attractie. Zeg maar het Volendam van Kyoto!
Dus hier ook weer veel toeristen in kimono 👘 en toeristen die rond gereden worden in karretjes die getrokken worden door potige Japannerkes.
Maar ondanks dat het zo toeristisch is, is het toch wel heel mooi. Het blijft hoe dan ook imposant die grote bamboe.

We hebben nog wat in de omgeving rondgewandeld, maar het was ondertussen alweer zo laat dat we de bus naar Kyoto Station hebben gepakt om te gaan eten. Op ieder groot station is altijd een hele verdieping met verschillende restaurants, de keuze is reuze 🍣🍱🍤🍜🍘🍛.

We hebben meteen de Shinkansen naar Tokyo geboekt voor morgen, onze laatste stop jammer genoeg alweer.
Maar we hebben nog een aantal mooie dagen voor de boeg, dus nog even genieten.

Tokyo – Shibuya – 12-5-2023

Vandaag hebben we Kyoto achter ons gelaten en hebben we de Shinkansen naar Tokyo gepakt. In 2 1/2 uur stonden we 500 km verderop.
De komende drie nachten blijven we in Tokyo.

In de wijk Shibuya staat sinds 2019 een nieuw gebouw van 230 meter hoog waar je op het dak een heel mooi observatiedek hebt.
Ik had daar thuis al tickets voor gereserveerd, (maar goed ook, want alles was uitverkocht vandaag), dus om 17:00 uur mochten we met de lift mee naar boven. Boven aangekomen hadden we een heel mooi uitzicht over Tokyo. Het was nog licht en langzaam ging de zon onder en gingen in Tokyo de lampjes aan. Wat een gigantische stad is dit toch, zover je kunt kijken, huizen en wolkenkrabbers. Er wonen hier dan ook 13,9 miljoen mensen, op een oppervlakte 17x kleiner als Nederland!

Nadat we het uitzicht er uitgebreid op hadden gezet, zijn we wat gaan eten.

Na het eten zijn we naar Shibuya Crossing gegaan. Da’s de drukste voetgangers oversteekplaats ter wereld (dat komt ook omdat iedereen er wel vier keer oversteekt om alles op de foto/film te zetten 😉). Hebben wij natuurlijk ook gedaan…toerist als we zijn.
Het hangt hier vol met grote led schermen en reclame, dus genoeg te zien hier.

Ondertussen alweer zo laat dat we nu even aan een biertje zitten en zo ons bed in duiken.

Tokyo – Kanda Matsuri – 13-5-2023

Vandaag was één van de drie beroemdste festivals van Tokyo, de Kanda Matsuri!
Deze vindt maar één keer per twee jaar plaats, op oneven jaren, dus we hadden geluk.

We hadden ons hotel er speciaal op uitgezocht, zodat we dicht bij de feestelijkheden zouden zitten en dat was ook goed gelukt, de processie kwam langs ons hotel.

We hebben in Japan al twee keer eerder een festival meegemaakt en dan waren dat steeds hele grote processies die door de straten gingen. Hier was het anders, per wijk hadden mensen draagbare heiligdommen, zogenaamde ‘mikoshi’, die door de wijk werden gedragen. Verschillende groepen kwamen elkaar dan tegen. Tijdens het dragen werd er volop geroepen en geklapt en iedereen hitste elkaar op.
Het was een hele happening.
Ook werd er bij een tempel in de wijk een heilig shinto ritueel uitgevoerd door een priester.

Tegen de avond gingen een groot aantal van deze heiligdommen naar de hoofdtempel, de Kanda Myojin-schrijn.
Daar was het een drukte van belang. Rond de tempel stonden overal eetkraampjes en het was er heel gezellig.

Één voor één kwamen de heiligdommen het tempel terrein op en ook daar vond een ceremonie plaats, dat was erg indrukwekkend om mee te maken, prachtig, echt een ervaring😍

We hebben het grootste deel van de ceremonie meegemaakt en zijn toen weer richting ons hotel gegaan.

Morgen gaan we een sumo toernooi bezoeken.

Tokyo – Sumo worstelen – 14-5-2023

Vanmorgen werden we wakker door tromgeroffel.
Wij snel naar buiten, bleek het Kanda festival alweer in volle gang te zijn.
Er werden volop dansen uitgevoerd en met grote vlaggen gezwaaid (maatje XXL). Ook kwamen er grote trommen door de staat met dansers ervoor, kortom feest op de vroege ochtend.

Nadat we dat rustig bekeken hadden zijn we richting het Ryōgoku Kokugikan stadion gelopen. Daar begint vandaag het grote sumo toernooi.
In Japan zijn er per jaar 6 grote toernooien en zo’n toernooi duurt 15 dagen en vandaag was de openingsdag.
Het is lastig om aan kaartjes te komen want die zijn vaak binnen een uur al uitverkocht. De voorverkoop begon op 8 april om 10:00 uur ‘s morgens Japanse tijd, dat was bij ons dus om 3:00 uur ‘s nachts. Ik dus m’n wekker gezet, computer al aan en creditcard bij de hand en dan maar proberen om er tussen te komen. De website liep iedere keer helemaal vast, maar uiteindelijk had ik na 3 kwartier toch kaartjes weten te bemachtigen 😁
Dus wij mochten naar binnen.
Het is een heel mooi groot stadion met in het de midden de ring van stro en klei. We waren er ook een uur of één, dat was vrij vroeg, toen was de lagere klasse nog bezig.
Rond twee uur begon de tweede klasse en rond kwart voor vier kwamen de toppers.

Sumo is in Japan nog razend populair en zijn de sumo worstelaars echte volkshelden.

Het doel van de wedstrijd is om de tegenstander uit de ring te dwingen of een lichaamsdeel, behalve de voetzolen, de grond te laten raken.
Daaromheen worden heel veel rituelen uitgevoerd, zo stampt men met de voeten om de duivels te verdrijven en wordt er met zout gestrooid om de ring te reinigen.
Als de worstelaars eenmaal tegenover elkaar staan begint het gevecht, vaak is dat een kwestie van seconden, maar als ze echt aan elkaar gewaagd zijn, kan het enkele minuten duren.
Het publiek gaat dan helemaal los.

Het was echt een spektakel om bij te zijn, alleen al om in zo’n stadion te zijn en de sfeer met te maken, fantastisch!

Rond kwart voor zes was het afgelopen en zijn we naar de wijk Akihabara gelopen en hebben daar weer heerlijk sushi gegeten. Akihabara stond vroeger bekend als elektronica wijk, maar u vooral om de Japanse strip figuren (manga en anime).
Hier ook volop lichtjes aparte types.

Helaas is dit alweer onze laatste avond in Japan, morgenavond vliegen we weer naar huis, maar we hebben nog één volle dag!

Tokyo – 15-5-2023

Vandaag is onze laatste dag in Japan.
Vanmorgen eerst onze koffers leeggehaald en opnieuw ingepakt, nu past alles er ineens weer in 😁

Daarna zijn we naar de nieuwe vismarkt gegaan, de Toyosu vismarkt.
We zijn 15 jaar geleden op de oude vismarkt, de Tsukiji vismarkt, geweest en dat was toen super om te zien. Alles wat uit de zee komt was daar te zien, ook van die joekels van tonijnen.
Zoiets hadden we vandaag weer verwacht, maar dat viel gruwelijk tegen. Er is een speciaal toeristen gedeelte gemaakt en nu kun je alleen van bovenaf, door glas, op een klein stukje van de vloer kijken…. geen vis gezien (alleen een van plastic)!
Kei jammer!😏

Daarna zijn we naar het deel van de oude vismarkt gelopen, maar dat was ook niet heel veel meer te beleven.

Onderweg kwamen we nog een tempel tegen en daar zijn we ook nog even gaan kijken.

Toen zijn we naar Akihabara gegaan en hebben daar nog wat geschopt en voor de laatste keer super lekkere sushi gegeten.

Toen was het alweer tijd om naar het vliegveld te vertrekken en daar zitten we nu op onze vlucht naar Doha te wachten ✈️

Doha – 16-5-2023

Zojuist aangekomen in Doha na een prima vlucht van 11 uur en 45 minuten. Meest van de tijd geslapen dus de tijd is omgevlogen 😜

Over een paar uur vliegen we weer verder richting Amsterdam.

Weer thuis – 16-5-2023

Helaas, helaas, helaas zit onze reis naar Japan er alweer op.
De weken zijn echt omgevlogen en we hebben volop genoten.

Ik kan deze reis natuurlijk niet afsluiten zonder wat extra’s te vertellen over Japan.

We krijgen vaak de vraag ‘Wat is er zo leuk aan Japan?’ En het antwoord is dan ‘Omdat alles er anders is!’

Het is er modern, maar toch heel traditioneel.
Het is er druk, maar het is er nooit chaotisch.
Je verwacht gesloten mensen, maar ze zijn juist super vriendelijk en behulpzaam.

Ik hou altijd een lijstje bij van opvallende dingen, die je al snel voor lief neemt, maar wel typisch voor een land zijn.

Bij deze dus wat opvallende Japanse dingen:

– overal frisdrank automaten, ongeveer op iedere straathoek staat er wel één, met koude én warme blikjes erin.

– je moet overal in de rij staan, op het perron, op roltrap, in de winkels en niémand dringt voor!

– iedereen wacht netjes voor een rood voetgangerslicht.

– je zet je tas niet op de grond in een restaurant, maar daar krijg je een mandje voor.

– werkplekken in restaurants met stroomaansluiting

– als je in een restaurant zit te werken en je moet naar het toilet, kun je alles gewoon laten liggen

– veel éénpersoons plaatsen in restaurants

– kleine vierkante autootjes

– stapel parkeerplaatsen

– kruispunten waar je schuin over kan steken

– Japanners fietsen op de stoep

– weinig frisdrank te koop, wel 100 soorten groene thee

– plastic voorbeeld eten in etalages van restaurants

– meloenen van € 70!

– kleine gemakswinkels, zoals de 7 Eleven en de Family Mart. Je vindt ze om de 100 meter en je kunt er alles kopen wat je nodig hebt van ontbijt, bier en sake (heel belangrijk), wasmiddel, koffie, tot pinnen en alles er tussenin, super handig.

– overal gratis én schone openbare toiletten

– toiletten met verwarmde wc brillen een duidelijke uitleg hoe je het bidet moet gebruiken 🤔 en doorspoel geluiden!

– je stoel zet je weer rechtop in de trein als je uitstapt

– overal shampoo, conditioner en douche schuim in hotels

– plastic huizen en plastic bamboo schuttingen…alle huizen zijn afgewerkt met plastic met stenen of ander plastic materiaal

– als je met groot geld betaald wordt hardop aan een collega aangeven dat je dat ontvangt en hoeveel je de klant terug geeft

– geen chaos is een mega drukke trein, de mensen maken zich niet druk, kijken niet boos, maken geen opmerkingen, ze schuiven gewoon nog wat meer op, ook al staat iedereen als haringen in een ton.

– als je uit gaat eten moet je een bonnetje trekken voor de wachtrij in een restaurant

– rookruimtes buiten, op straat mag je namelijk niet roken

– overal verbodsborden met wat je vooral allemaal niet mag doen

– links staan op de roltrap, achter elkaar, zodat als iemand haast heeft, er langs kan lopen.

– overal bliepjes een geluidjes, bij stoplichten, op stations, in winkels

– altijd een jukata op je hotelkamer

– nergens prullenbakken, je wordt geacht je zooi mee naar huis te nemen

– als je koekjes wilt kopen dan staat er altijd een voorbeeld doos met wat er precies in de verpakking zit, zelfs een dwarsdoorsnede van de koekjes zelf. Hoef je dus niet stiekem de verpakking los te pulliken.

– en dan die fantastische onsen, zo heerlijk ontspannend aan het eind van de dag

En zo kan ik nog eindeloos door gaan….
Dit is waarom Japan zo anders en leuk is.
Het was zeker niet de laatste keer dat we er geweest zijn, ik verheug me alweer op de volgende keer 😁