2006 – Cambodja

Zaterdag, 22 april 2006
Hier zijn we dan vanuit Cambodja.
De reis is prima verlopen, alles helemaal netjes op tijd.
Vanmorgen om half 10 plaatselijke tijd zijn we geland in Siem Reap, en hebben we ons af laten zetten een guesthouse dat we al op internet hadden gevonden. Het is van een Nederlander, Jan, en het ziet er netjes uit, dus daar zitten we nu de komende dagen. Hij heeftons ook al wat tips gegeven, en zo meteen gaan we met een tuk-tuk naar Ankor Wat om de zonsondergang te bekijken.
De komende 3 dagen gaan we met dezelfde chauffeur overal alles bekijken.
Het is hier trouwens wel snik en snik heet, daar moeten we weer even aan wennen, gelukkig hebben we een kamer met airco.
Hier gaat dus alles prima, hieronder het adres waar we zeker de komende 3 dagen zijn.

Baca Villa
26, Phum Taphul Khum Svay
Dangkum, Siem Reap

tel. (855) 63965328
“http://www.baca-villa.com” www.baca-villa.com

We zitten nu in Siem Reap en hebben de afgelopen dagen Ankor Wat bekeken. Dat was erg indrukwekkend, het is niet voor niets het grootste en mooiste tempelcomplex ter wereld.
Gistermorgen zijn we om 5:00 uur opgestaan (vakantie!!) om de sunrise bij Ankor Wat te zien, dat was heel mooi. Daarna zijn we met een tuk-tuk langs allerlei tempels gereden. Gistermiddag zijn we (na een klein middagdutje, kun je hier wel gebruiken met deze hitte) naar het oorlogsmuseum geweest en naar een pagode.
Vanmorgen zijn we om 6:00 opgestaan en zijn we eerst naar de plaatselijke markt geweest, onbeschrijfelijk wat je daar allemaal ziet (o.a. varkenskoppen), in ieder geval niet goed voor de zwakke maag!!! Maar wel heel erg leuk om te zien, we waren daar dan ook de enige blanken. De mensen hier zijn supervriendelijk, ze willen allemaal kletsen en vinden het leuk om op de foto te gaan.
Daarna zijn we naar een tempel zo’n 35 km verderop geweest, die was ook heel mooi.
Ondertussen is het lunchtijd (12.00 uur) en gaan we zo wat eten en vanmiddag gaan we naar het drijvende dorp, en daar gaan we een boottocht van 1 1/2 uur maken. Het leven is hier nog erg authentiek, alles speelt zich buiten af en iedereen leeft nog in rieten hutjes.
Het eten is trouwens prima, we hebben tot nu toe heerlijk gegeten en hebben nergens last van.
Zo, dat was het wel weer even tot zover.

Zondag, 30 april 2006

Daar zij we weer, deze keer al uit Phnom Penh.
Maar ik zal bij het drijvende dorp van vorige keer beginnen.
Daar zijn we met de tuk-tuk over een hele boebelige en stoffige weg naar toe gegaan. Met een bootje zijn we toen tussen het drijvende dorp heen gevaren. Het is niet te geloven hoe de mensen hier leven, soms op een bootje van nog geen 3 meter, daar woont dan een heel gezin op. Bij het drijvend dorp was ook een vis\krokodillen kwekerij, daar zijn we ook even gaan kijken. De vis wordt verkocht op de markt en de krokodillen zijn voor tasjes en laarzen…
Op de terugweg hebben we bij een restaurantje in een hangmat naar de zonsondergang liggen kijken, pilsje d’r bij, dan komt het vakantie met het gevoel wel goed….
De volgende dag hebben we een paar fietsen gehuurd en hebben we een fietstocht door het binnenland gedaan.
Je bent binnen 5 minuten de stad uit en zit dan meteen midden op het platte land. Je gaat dan ook meteen 100 jaar terug in de tijd, hier rijden ze nog met een ossenkar rond en gebeurd alles nog met de hand.
Iedereen is heel vriendelijk onderweg en iedereen roept hallo en zwaait, wij zijn hier nog een beetje een bezienswaardigheid.
’s Middag hebben we op de Old Market souvenir inkopen gedaan, maar meteen een extra tas gekocht, want ze hebben hier wel hele leuke spullen (voor weinig..)!
De volgende morgen om 7.00 uur hebben we de boot genomen richting Battambang. Het duurde wel een half uur voordat we weg waren want het water staat nogal laag en we moesten geholpen worden door een andere boot voordat we weg konden. Daarna  gingen we over het meer, tussen allerlei viskwekerijen door, naar de rivier. De hele rivier ligt vol met drijvende huisjes, en daar vaar je dan de hele weg tussendoor, alles speelt zich hier af op het water. Na ruim 6 uur varen moesten we overstappen op een open pick-up jeep (het water stond te laag voor de boot om nog verder te kunnen varen). Die truck werd helemaal tjokvol geladen en toen gingen we echt door de bush bush verder. Wegingen door dicht struikgewas en door weilanden. Na ongeveer een uur kwamen op een enigzins begaanbare weg uit, en toen was het nog ruim een uur naar Battambang, maar het was wel heel leuk zo achter op de truck.
De volgende dag zijn we achterop twee brommertjes de omgeving van Battambang gaan bekijken. We gingen naar een grot die door de Rode Khmer gebruikt was om mensen te martelen en te vermoorden, onze gids (even oud als Kees) heeft dit allemaal zelf meegemaakt. Hij was 11 jaar toen de oorlog begon, en zijn vader, moeder en 2 zussen zijn vermoord in die tijd, zelf heeft hij het maar ternouwernood overleefd, hij was bijna gestorven van de honger. Hij heeft ons heel veel verteld over deze tijd, en hoe hij dit meegemaakt heeft.

We zijn ook nog naar een oude tempel geweest en eenrijstfabriekje en een fruitkwekerijtje, daar hebben we
heerlijke verse ananas, mango en rijstwijn geproefd.
Daarna zijn we op een lorry (bamboeplateau op twee assen op de rails, met een klein motortje d’r aan) via het spoor weer terug naar Battambang gegaan, dat was kei leuk. (Dit is trouwens ook de spoorrails waar “de grote trein” op rijdt!!!)
Vanmorgen zijn we met de bus naar Phnom Penh gegaan, daar zijn we vanmiddag aangekomen en we hebben hier al wat rondgekeken en een paar pilsjes genomen.
Morgen gaan we op kookcursus, ik ben benieuwd hoe dat gaat worden.

Zo dat was het weer tot zover, zoals je ziet hebben
wij het hier uitstekend naar onze zin en houden we het
zo nog wel een tijdje vol.

Zondag, 7 mei 2006

Hier zijn we weer, deze keer al vanuit Vietnam.
Ik zal even een weekje terug in de tijd gaan en bij de kookcursus beginnen.
Dat was een erge leuke dag, het was bij een Nederlander thuis, en hij heeft op zijn dakterras een kookstudio ingericht, we kregen les van een heel lief Cambodjaans vrouwtje. Kei leuk om allemaal te maken (loempia’s, rode curriepasta, viscurrie, kip met aubergine en als toetje tapioki met banaan) en nog leuker om allemaal op te eten natuurlijk.
De dag daarna hebben we Phnom Penh verkend. Eerst naar het Royal Palace en de Zilveren pagode, dat was heel mooi (lijkt veel op de Wat Pra Keo in Bangkok voor de kenners). Daarna zijn we naar de Killing Fields gegaan, dat is een heel ander verhaal, daar wordt je stil van!!! Hier zijn in de tijd van Pol Pot (1975-1978) 17.000 mensen vermoord en in massagraven “gestort”. Een aantal van de graven zijn nog intact en andere hebben ze open gemaakt, en de skeletten liggen in een “Memorial-Stupa”, heel luguber om te zien.
Hierna zijn we naar het Tuol Sleng Museum gegaan, dit is een oude school die in de Pol Pot tijd omgebouwd is tot gevangenis en de 17.000 mensen die bij de Killing Fields omgebracht zijn (mannen, vrouwen, kinderen, zelfs baby’s) hebben hier gezeten.
Van iedereen die in deze gevangenis binnenkwam zijn foto’s gemaakt en die hangen daar nu allemaal in die ruimtes tentoongesteld, heel, heel erg indrukwekkend om dat te zien!!!!
Daarna hebben we nog een paar markten bezocht, blijft leuk om te zien hier.
Woensdag zijn we helemaal naar het zuiden gegaan, naar Sihanoukville en hebben daar een hotelletje aan het strand genomen en hebben een paar dagen geluierd, boekie gelezen, wat gezwommen in een zee van 34 graden (!) en lekker gegeten en gedronken, hè wat vervelend toch, vakantie!!!!
We hebben ook nog een boottochtje gemaakt naar een national park, dat was leuk, maar we hebben geen wild of zo gezien. Gisteren zijn we met een taxi van Sihanouville naar de Vietnamese grens gegaan (4 uur reizen) (de trein die we wilde pakken, 1 van de 2 in Cambodja, rijdt niet meer). De bedoeling was dat we bij Chau Doc afgezet werden, maar de chaufeur bleek ons bij een andere grensovergang gedropt te hebben, we vonden het er al zo rustig. Er stonden ook helemaal geen busjes of taxi’s, maar toen we er eenmaal achter waren dat we helemaal ergens anders stonden, hebben we twee brommertaxi’s genomen en die hebben ons 25 km verder op gebracht (1 uur). Vanaf daar hebben de de bus naar Can Tho genomen (2 uur wachttijd, 3 uur reizen) en daar zijn we gisteravond dus aangekomen.
Het is trouwens een wereld van verschil tussen Cambodja en Vietnam, je kunt zo wel heel duidelijk zien dat Cambodja wel heel erg arm is en Vietnam al veel ontwikkelder.