2006 – Vietnam

Zondag, 7 mei 2006

Hier zijn we weer, deze keer al vanuit Vietnam.
Ik zal even een weekje terug in de tijd gaan en bij de kookcursus beginnen.
Dat was een erge leuke dag, het was bij een Nederlander thuis, en hij heeft op zijn dakterras een kookstudio ingericht, we kregen les van een heel lief Cambodjaans vrouwtje. Kei leuk om allemaal te maken (loempia’s, rode curriepasta, viscurrie, kip met aubergine en als toetje tapioki met banaan) en nog leuker om allemaal op te eten natuurlijk.
De dag daarna hebben we Phnom Penh verkend. Eerst naar het Royal Palace en de Zilveren pagode, dat was heel mooi (lijkt veel op de Wat Pra Keo in Bangkok voor de kenners). Daarna zijn we naar de Killing Fields gegaan, dat is een heel ander verhaal, daar wordt je stil van!!! Hier zijn in de tijd van Pol Pot (1975-1978) 17.000 mensen vermoord en in massagraven “gestort”. Een aantal van de graven zijn nog intact en andere hebben ze open gemaakt, en de skeletten liggen in een “Memorial-Stupa”, heel luguber om te zien.
Hierna zijn we naar het Tuol Sleng Museum gegaan, dit is een oude school die in de Pol Pot tijd omgebouwd is tot gevangenis en de 17.000 mensen die bij de Killing Fields omgebracht zijn (mannen, vrouwen, kinderen, zelfs baby’s) hebben hier gezeten.
Van iedereen die in deze gevangenis binnenkwam zijn foto’s gemaakt en die hangen daar nu allemaal in die ruimtes tentoongesteld, heel, heel erg indrukwekkend om dat te zien!!!!
Daarna hebben we nog een paar markten bezocht, blijft leuk om te zien hier.
Woensdag zijn we helemaal naar het zuiden gegaan, naar Sihanoukville en hebben daar een hotelletje aan het strand genomen en hebben een paar dagen geluierd, boekie gelezen, wat gezwommen in een zee van 34 graden (!) en lekker gegeten en gedronken, hè wat vervelend toch, vakantie!!!!
We hebben ook nog een boottochtje gemaakt naar een national park, dat was leuk, maar we hebben geen wild of zo gezien.
Gisteren zijn we met een taxi van Sihanouville naar de Vietnamese grens gegaan (4 uur reizen) (de trein die we wilde pakken, 1 van de 2 in Cambodja, rijdt niet meer). De bedoeling was dat we bij Chau Doc afgezet werden, maar de chaufeur bleek ons bij een andere grensovergang gedropt te hebben, we vonden het er al zo rustig. Er stonden ook helemaal geen busjes of taxi’s, maar toen we er eenmaal achter waren dat we helemaal ergens anders stonden, hebben we twee brommertaxi’s genomen en die hebben ons 25 km verder op gebracht (1 uur). Vanaf daar hebben de de bus naar Can Tho genomen (2 uur wachttijd, 3 uur reizen) en daar zijn we gisteravond dus aangekomen.
Het is trouwens een wereld van verschil tussen Cambodja en Vietnam, je kunt zo wel heel duidelijk zien dat Cambodja wel heel erg arm is en Vietnam al veel ontwikkelder.
Ze houden hier ook erg van bling-bling, alles wordt met neonlichtjes opgeleukt.
Vandaag hebben we superleuk boottochtje over de Mekongrivier gemaakt (6.30 uur tot 16.00 uur). We zijn naar twee drijvende markten geweest en hebben de rest van de dag rondgevaren door hele kleine kanaaltjes tussen de hutjes, werkende, badende, kokende mensendoor. Tussen de middag hebben in een tropische tuin heerlijk gegeten en in een hangmat wat geluierd.
Zo dat was het weer, zoals je ziet hebben wij het hier super naar onze zin en komt het ook in Vietnam helemaal goed.

We hebben vandaag de hele dag in de bus zitten
hobbelen naar Dalat, daar zijn we laat in de middag aangekomen en we zitten in het centrum in een heel net
hotel: Hotel Phuong Hanh
80-82, 3/2 Street
Dalat City
tel. 063-838839

We zitten nu op zo’n 1500 meter hoogte en de temperatuur is hier heerlijk, we zweten sinds 3 weken voor de verandering eens niet.
Net zijn we op een festival beland bij een pagode, het is vandaag de geboortedag van Boedha en dat wordt hier
groots gevierd met een verlichte optocht, kei leuk.

P.S. We zijn net ter gelegenheid van onze 16e huwelijksdag lekker wezen uit eten bij de Vietnamees!!!!

Zondag, 14 mei 2006

Zo, we zijn al weer een week verder, niet alleen thuis
vliegt de tijd, maar hier ook (helaas).

Afgelopen maandag hebben we twee brommers (c.q. motors-110cc) gehuurd en zijn daar de hele dag mee rond gereden in de omgeving van Can Tho. We zijn op hele kleine paadjes, langs de rivier gaan rijden en je kunt duidelijk merken dat hier nooit toeristen komen. We gingen ergens wat drinken bij zo’n heel klein tentje en kregen van de dochter een eigen geknutseld bloemetje mee, en van moeders een grote papaya, zo lief. We zitten de hele dag te zwaaien en hallo te roepen, zodra ze ons zien hoor je van alle kanten “Hello, hello, how are you, where are you from?”.
De volgende dag zijn we met de bus naar Ho Chi Minh City (ofwel Saigon) gegaan.
Daar hebben we ’s middags een wandelroute door de stad gevolgd langs wat bezienswaardigheden. Er is een hele grote binnenmarkt waar echt van alles en nog wat verkocht wordt, van vis tot souvenirs en alles er tussen in. We zijn ook langs het Reunification Palacegelopen (was gesloten wegens renovatie) daar zijn ze op 30 april 1975 met tanks door de hekken gereden, wel
bekend beeld van het einde van de Vietnamoorlog.
Het is trouwens ongelooflijk hoeveel brommers er hier rondrijden, dit is echt de aller-aller drukste stad die we ooit gezien hebben (dan is het in Rome rustig met scooters, kun je nagaan!!).
De volgende dag hebben we dagtocht gedaan naar de Cao Dai tempel (soort sekte die alle geloven gemixt hebben). Het was een mooie tempel en we waren er ook tijden de dienst, dat was ook heel leuk om te zien.
’s Middags zijn we naar de Cu Chi tunnels gegaan. Dat is het tunnelstelsel dat door de Vietcong gebruikt werd tijdens de oorlog. We zijn een eind de tunnels in geweest, en deze zijn dan speciaal voor toeristen nog groter gemaakt, je kunt niet begrijpen dat zoveel mensen hier zo onder de grond hebben kunnen leven. Ook de gaten waardoor naar binnen c.q buiten gekropen moest worden waren ieniemienie (30*40 cm). We hebben ook nog met een AK42 geschoten, jeetje dat knalt….!
Het was heel interessant om te zien, maar het komt niet zo indrukwekkend over als in Cambodja, daar drukt de oorlog nog veel meer op het land, daar merk je hier veel minder van.
Donderdag is een dag bus-hobbelen richting Dalat geweest (van half 8 tot half 5) tussen de koffie en thee-plantages door.
’s Avonds was er in Dalat een groot Boedistisch festival aan de gang, het was de geboortedag van Boedha en bij de tempel was het een drukte van belang. Er waren allemaal met bloemen versierde wagens en die
gingen in een hele verlichte optocht door de straten. Iedereen wilde ook weer graag een praatje maken, de mensen zijn echt heel erg vriendelijk.
De volgende dag zijn we bij een stel “Easy-riders” achterop de motor rondgereden in Dalat. Die hebben ons van alles en nog wat laten zien, we hebben het hele proces van zijde maken gezien. We zijn ergens geweest waar ze rijstwijn maken, een champignon kwekerij, een bloemen kwekerij. We hebben met boeren op het land gekletst en zijn zo weer veel te weten gekomen.
Gisteren zijn vanaf Dalat met de FIETS naar Nha Trang gegaan. We hebben in totaal zo’n HONDERD kilometer gefietst!!!!
We werden bij het hotel opgepikt met een busje. Zo’n 20 km van Dalat zijn we gaan fietsen, twee hele grote bergpassen door, hartstikke mooi uitzicht onderweg. Daarna werd het vlak en fietsten we door dorpjes en tussen de rijstvelden. Onderweg hebben we onder een grote mangoboom geluncht en daarna gingen we weer een stuk met het busje verder. Vlak bij de kust zijn we weer gaan fietsen en zijn zo naar ons hotel in Nha Trang gefietst. Toen waren we toch wel voort errug blij dat we d’r waren!! Maar wel met een heel voldaan gevoel.
Vandaag hebben we dus maar eens een rustdagje ingelast. Hebben uitgeslapen (tot half 9) en zijn na het ontbijt rustig naar het vissershaventje gegaan en hebben daar rondgekeken. Vanmiddag hebben we lekker over het strand gewandeld.
Vanavond gaan we weer een lekkere bord garnalen (500 gram grote tijgergarnalen voor

€ 7,50) naar binnenwerken, heerlijk.
Zoals je ziet zit ons programma boordevol, morgenvroeg gaan we trouwens duiken, ik ben benieuwd, schijnt ook heel mooi te zijn hier.

Wij gaan er nog een paar weken van genieten.
Maandag, 22 mei 2006
Alweer een week geleden zijn we inderdaad gaan duiken. Helaas bleek er een typhoon te hangen tussen Vietnam en de Phillipijnen en daardoor was het zicht erg slecht, we hebben dus wel wat gezien maar niet zoveel, dat was jammer.
Dinsdag zijn we daarom gewoon lekker op het strand gaan liggen, ook prima. Ons idee om nog naar een eilandje te gaan om te gaan duiken hebben we ook maar laten varen, omdat daar het zicht ook slecht zou zijn.
Maar daardoor hebben we nu wel extra tijd om toch nog naar Halong Bay te gaan, dus dat is ook leuk.
Dinsdagavond zijn we met de nachttrein (de Reunification Express) naar Danang gegaan en vanaf daar met de bus naar Hoi An. Dat is een heel gezellig historisch plaatsje met over de honderd kleermakers. Je kunt daar veel voor weinig laten maken. Ik heb een
jurkje laten maken en Kees een Chinees carnavalspak.
De volgende dag zijn we met de bus naar My Son gegaan, da’s een oude historische tempel en met een bootje weer terug, dat was een leuk tochtje. Bij het hotel hadden ze gratis fietsen en daar zijn we ’s middags mee naar het strand gefietst. Daar hebben we de rest van de middag lekker gezeten.
De volgende dag zijn we vertrokken naar Hue, dat is een oude keizerstad met veel oude bezienswaardigheden.
Een fietstaxi heeft ons rondgefietst zodat we alles op ons gemak konden bekijken. Onderweg hebben we de Citadel bezichtigd, het onderkomen van de keizer, hartstikke mooi.
Toen we terug liepen naar ons hotel was de weg afgezet en was het een drukte van belang. We zaten vlak bij het (Olympisch !!) stadion en het bleek dat er een soort opening was van de Hue-sche Olympische spelen. Wij ook maar dat stadion ingelopen en een plekje gezocht (wij als enige twee blanken) en dat was echt kei mooi. Er kwamen een uur lang grote groepen
sporters langsgelopen, het Olympisch vuur werd ontstoken en er waren demonstraties van honderden
kinderen in allerlei kleuren kleren met vlaggen, erg leuk om mee te maken.
De volgende dag hebben we een privé bootje gehuurd om langs allerlei keizerlijke tombes te varen (eigenlijk meer paleizen) waren ook heel mooi, deze doen allemaal wat Chinees aan. Dit tochtje duurde de hele dag.
Gistermorgen zijn we met het vliegtuig van Hue naar Hanoi gevlogen (dat scheelt 14 uur treinen), we hebben op het vliegveld een locker gehuurd om al onze souvenirs in op te slaan en hebben meteen een paar goede stoelen voor de vlucht van volgende week geregeld bij Singapore Airlines.
We zitten nu midden in het oude centrum van Hanoi. Dat is echt superknus. Gistermiddag zijn we hier al wat rondgelopen en vanmorgen zijn we naar het mausoleum van Ho Chi Minh geweest, en naar het huis waar hij gewoond en gewerkt heeft en ook nog naar een mooie oude tempel. Nu zijn we weer terug in het centrum en regent het, dus vandaar dat er nu even tijd is om te mailen.
Voor morgen (dinsdag en woensdag) hebben we een twee daagse tocht naar Halong Bay geboekt. We overnachten dan op een boot en kunnen zo ’s morgens heel mooi de zonsopkomst zien.
Daarna komen we weer terug naar Hanoi (hetzelfde hotel als waar we nu zitten ( “http://www.giabaohanoihotel.com” \t “_blank” www.giabaohanoihotel.com) en hebben we hier donderdag nog een dagje.
A.s. vrijdag “moeten” we helaas al weer naar huis
(komen zaterdagmorgen om 7:15 uur op Schiphol aan). De weken zijn hier trouwens echt om-ge-vlogen en het is vreemd dat de vakantie er dan alweer op zit.
Maar voorlopig hebben we nog een dag of vier en daar gaan we nog lekker van genieten.
Zoals je in de vorige mail al wel hebt kunnen lezen gaan we morgen een twee daags tochtje doen naar Halong Bay. We zitten dan op een boot en vanaf daar kunnen we dus echt niet mailen.
Donderdag zijn we weer terug in hetzelfde hotel, dus dan weten jullie waar we uithangen.
We hebben dit tochtje trouwens via ons hotel geboekt. Verder alles prima hier, (het is ondertussen ook weer droog buiten)
We zijn weer terug in Hanoi.
Het was een kei leuk tripje, de boot was hartstikke sjiek, we hadden lekker eten en het uitzicht op Halong Bay was heel mooi.
Alles was picobello geregeld.
Nu hebben we lekker uitgeslapen en gaan we Hanoi nog een dagje bekijken.
Morgenvroeg om 10.00 uur gaan we met de taxi naar het vliegveld en dan zit het er helaas alweer op voor ons.
We zien jullie zaterdagmorgen op Schiphol.