2010 – Cuba

Hier dan eindelijk een berichtje uit Cuba. Het internet is hier meestal nogal traag, zodat ik het maar bij kleine mailtjes aan huis heb gehouden, maar ik ga kijken hoever ik vandaag ga komen…. Om bij Havana te beginnen, want dat was onze start 2 weken geleden alweer. Havana is leuk, Havana ademt sfeer uit, Havana is gezellig, stel je Parijs voor waar ongeveer 50 jaar niets aan gebeurd is, dan heb je Havana. De grote Amerikaanse auto´s rijden hier nog echt met bosjes rond en dat verhoogt de sfeer nog eens. Wij zaten in oud Havana en daar leeft iedereen zo´n beetje op straat. Iedereen is ook hartstikke aardig en zegt vriendelijk goeiendag (zonder bijbedoelingen). De eerste twee dagen hebben we lekker op ons gemak gedaan, de stad een beetje bekeken, op z´n tijd een lekkere mojito gepakt, een stadsrondtour gemaakt, lekker rustig aan allemaal. Vanaf Havana zijn we naar Pinar del Rio gegaan, vanaf daar wilden we naar Maria la Gorda, maar dat was vol, dus zijn we eerst naar Viñales gegaan. Dat is echt een kei leuke plaats. Heel rustig allemaal in een hele mooi omgeving. We hebben daar schitterend gewandeld tussen de karststenen bergen, we hebben een paardentocht gemaakt naar een groot meer. Onderweg gezien hoe een sigaar in elkaar gedraaid wordt en ook hier weer van een mojito genoten. De volgende dag hebben we een dagtocht gemaakt naar een heel mooi strandje, daar hebben vooral geluierd. De dag daarop zijn we met een gids gaan wandelen, was ook weer heel mooi. We slapen onderweg bij mensen thuis, in Casa Particulares, dat bevalt heel erg goed. De mensen zijn supervriendelijk, we worden overladen met eten en je krijgt meteen wat mee van het huiselijke leven van de Cubanen. De levensstandaard vinden wij hier best wel hoog, in vergelijking met andere landen die we gezien hebben. Vanaf Viñales konden we wel naar Maria la Gorda, een heel mooi strand in het uiterste puntje van West Cuba. We hebben daar gedoken en een dag of drie heerlijk aan het strand gelegen en in een superblauwe zee gezwommen. Vanaf daar zijn we met een taxibusje terug gegaan naar Havana, hebben Havana een nachtje onveilig gemaakt en hebben de volgende dag een auto gehuurd om naar de Varkensbaai te gaan (daar kun je bijna niet met de bus komen). Daar hebben we 3 nachten geslapen in een super-de-luxe Casa Particulares. We zijn iedere morgen in het Zapata wildpark gaan wandelen met een gids om vogels te zoeken. We hebben flamingo{s gezien, lepelaars, ibissen, kolibrie´s, pelikanen, spechten, uiltjes, koekkoeks en nog veel veel meer. Iedere middag zijn we gaan duiken waarvan 1 keer in een grot, dat was wel heel speciaal. Vanmorgen zijn we richting Santa Clara gereden. Langs de kustweg zagen we wel iets heel speciaals, daar staken honderden grote krabben de weg over. Echt heel creapy, een beetje zoals in een of andere film. Zodra er een auto aan kwam schoten ze alle kanten op, maar een groot aantal ook de verkeerde en die eindigde als platte krabben onder de autobanden. Je hoorde ze gewoon splatsen, brrr… Nu zijn we dus in Santa Clara en zijn net naar het monument van Che Guevara geweest, niet mooi maar wel indrukwekkend, vooral het mausoleum. Morgen hebben we nog een dag de auto en dan gaan we richting Trinidat, daar blijven we dan weer een aantal dagen. We hebben het hier echt heel goed naar onze zin. De mensen zijn aardig, het eten valt helemaal niet tegen (wat is er mis met bijna iedere dag kreeft of garnalen!), de mojito´s smaken goed, de muziek is overal, waar je ook gaat zitten er staat wel een bandje te spelen, dus d´r hangt hier een heel goed sfeertje, wat we zeker nog wel een twee vol gaan houden. Vanaf Santa Clara zijn we door de bergen heen naar Trinidad gereden. Dat is echt een super-gezellige plaats. Het is nog heel authentiek met mooie gekleurde huizen, kinderkopjes-straten en ook hier weer veel muziek. We zijn in totaal zo’n 5 dagen in Trinidad gebleven. We zijn weer een dag met een paardje weggeweest, wat hier dus wel resulteerde in een doorgeschuurde kont! Deze paardjes waren duidelijk minder rustig dan de paardjes in Viñales. Ook hebben we een dag fietsen gehuurd en zijn we via La Boca, langs de kust gefietst. Een hele mooie tocht van zo’n 20 kilometer. Onderweg hebben we weer flink wat krabben gezien, hebben we lekker een uurtje gesnorkeld en hebben we bij een luxe hotel een heerlijke Piña Colada op. ’s Avonds was er iedere avond bij de Casa de la Musica volop muziek. Het was naar de kerk op een platform met rondom terrasjes en trappen waar je op kon zitten, echt heel erg gezellig. Maar na zo’n 5 dagen hadden we Trinidad wel goed gezien, en zijn we met de bus naar Chienfuegos gegaan. Daar hadden we heel veel van verwacht, maar dat viel een beetje tegen (na Trinidad). Het was hier veel moderner, met een ‘echte’ winkelstraat. Al met al hadden we Chienfuegos in één dag wel gezien en zijn we een reisbureau ingelopen om te kijken of hun nog een leuke aanbieding voor het één of ander hadden, nou dat hadden ze. We konden de volgende dag met de bus mee naar een VIJF STERREN ALL INCLUSIVE RESORT (zie je ons al zitten!!) op Cayo Santa Maria. We waren toch al van plan geweest om naar dit eiland te gaan, dus dat kwam mooi uit. We zaten daar in het Melia Las Dunas Hotel en dat was echt in een woord SUPER, kijk voor de jalours makende plaatjes maar eens op de volgende website:  http://www.solmeliacuba.com/cuba-hotels/hotel-melia-lasdunas/. We waren daar trouwens wel een beetje ‘underdressed’, we hebben de netste kleren die we bij hadden maar uit de rugzak getrokken, maar dan zagen we nog wat ‘sobertjes’ uit tegenover de rest van de gasten. Nadat we daar 2 dagen waren, beviel het luieren ons zo goed dat we er nog 2 dagen achteraan geboekt hebben. Toch lekker een paar dagen alleen maar luieren, eten, drinken en nog meer luieren en eten en drinken. Maar na een dag of 4 niets doen wilden we toch wel weer verder en hebben een binnenlandse vlucht geboekt naar Havana. Het was maar een heel klein vliegveldje en vliegtuigje, maar onderweg hadden we echt een schitterend uitzicht over de kustlijn van Cuba en de vlucht was prima.. Na een uurtje vliegen waren we weer terug in Havana en waar iedereen bij luxe 5-sterren hotels afgezet werd, werden wij gedropt bij onze Casa Particulares in Old Havana, de mensen in de bus zullen ons wel een stelletje arme tobbers gevonden hebben, denk ik. Onze Casa waar we de eerste nachten geslapen hadden was vol, maar we hadden wel een plekje bij de buren (wat zeker zo goed was). Het vrouwtje van de Casa, Lydia, was echt super aardig, een warm mens. We hebben in Havana nog een mooi wandelroute gedaan en zijn naar het El Morro fort geweest, wat ook zeker de moeite waard was. Jammer genoeg zat hiermee onze reis naar Cuba er al weer op, maar we zullen zeker met veel vrolijke herinneringen terug denken aan Cuba.