2007 – Thailand

Maart 2007

In Bangkok is het weer andere koek, het is er zo’n 35 graden.
Stel je een sauna voor waarin een vrachtwagen staat te ronken, dan heb je ongeveer Bangkok!!!!
De eerste dag zijn we naar Kao San Road gegaan, dat is zo’n beetje de beroemdste backpacker straat van de hele wereld, d’r lopen nogal wat verlopen jaren 60-types rond, leuk om af te kijken vanaf een terrasje met een pot bier d’r bij!
Later op de middag zijn we met de boot naar Chinatown gegaan en daar was weer volop leven in de brouwerij. Het stikt er van de eetkraampjes met van alles en nog wat, d’r zit nogal wat tussen waarvan je bij god niet weet wat het is, dat gaan we dus ook maar niet uitproberen.
We hebben er wel een kilo tijgergarnalen (voor 8 euries) soldaat gemaakt, rijst erbij, lekker sausje d’r bij, pot bier erbij, wie doet je wat!!!
De volgende dag zijn we naar Wat Pho en Wat Arun geweest, twee hele mooie tempels. Daar zijn we zo”wat” de hele dag mee zoet geweest.

Gisteravond vertrok om half 7 de bus richting Phuket, daar zijn we vanmorgen om 12.00 uur aangekomen (ja je leest het goed, we zijn echt bijna 18 uur onderweg geweest, tja dat hoort bij het backpacken!!!!).
Vanmiddag hebben we dus maar rustig aan gedaan en alvast een liveaboard geboekt voor komende maandagavond op de Queen Scuba.
We gaan dan voor 4 dagen op deze boot, en die vaart ons dan naar de mooiste duikplekken, onder het genot van een hapje en een drankje….!!!! (zie voor meer info: http://www.divetheworldthailand.com/thailand-liveaboard-queen-scuba-main.htm), hè wat vervelend toch!
We hebben hier in Patong Beach trouwens wel ineens het ‘vakantie’ gevoel, afgelopen week hebben we gereisd, maar de komende dagen hebben we vakantie, een wezenlijk verschil.
Het is hier echt zon, zee, strand, lekker eten, kortom……hier houden we het wel even vol!!!

Zo, dat was het wel weer zo’n beetje tot nu toe.
Zoals je ziet hebben wij het prima naar onze zin.
Hier zijn we dan weer, alweer 2 weken verder (wat vliegt de tijd toch!!).
Ik zal verder gaan waar we de vorige keer geëindigd zijn, in Phuket. Daar hebben we eerst een paar dagen lekker op het strand gelegen. Je kunt er verder niet veel meer doen als: zonnen, lekker eten (heel veel vis!!!), en stappen. Ook ongelooflijk hoe druk het in Phuket was, neem Salou in de bouwvak en je hebt een goed vergelijk. Het stappen in Phuket is ook wel speciaal. Thailand staat vooral bekend om de dames van lichte zeden, en die zijn er in Phuket “voldoende” te vinden. En let op, schijn bedriegt, het zijn niet alleen dames!!!!!
Als ze ongeveer zo groot zijn als ik, grote handen en voeten hebben, dan is het een vent. Maaaaaar dat zie je dus echt niet, hoor!!!!! Je hebt in Patong Beach (waar wij zaten) een hele sectie met dit soort types die dan op tafel staan te dansen en er een feestje van maken. Erg leuk om naar te kijken, vooral als een blanke een “vergissing” maakt en niet met een vrouw
maar met een man vertrekt zonder dat hij het in de gaten heeft!!!!!
Na een dag of drie zijn we op de boot gegaan, dit was echt een kei luxe. We werden ook hier weer gratis omgeboekt naar een VIP-kamer (we hebben wel mazzel deze vakantie). Er werden 4 duiken per dag gedaan, dus was het ’s morgens om half 7 op, dan stond er wat te eten klaar, om half 8 in het water, als we daar uitkwamen stond het luxe ontbijt klaar (gebakken eieren, worstjes etc. etc.), dan konden we even luieren op het zonnedek. Om een uur of 11 was de tweede duik, als we dan uit het water kwamen stond de lunch klaar (rijst met wel 5 of 6 verschillende gerechten), daarna weer luieren dan om een uur of 3 het water weer in, daarna stonden er snacks klaar (cakejes, koekjes, gebakken bananen etc.), weer
luieren (het wordt eentonig!!) en om een uur of 5 was de laatste duik, daarna konden we gaan douchen en stond het diner klaar. Je ziet wel we hebben het zwaar gehad deze 4 dagen!!!!
Het duiken was trouwens prachtig. Er was ontzettend veel mooi zacht koraal, hard koraal, waaierkoraal, hele grote scholen vissen, je keek echt je ogen uit, het was een groot zee-aquarium. Jammergenoeg hebben we geen mantaroggen of walvishaaien gezien, maar je kunt
ook niet alles hebben. We hebben wel op 40 cm afstand van een luipaardhaai gelegen (is vastgelegd op foto, dus bewijsmateriaal is aanwezig).
Na vier dagen werden we weer netjes bij ons hotel in Phuket afgezet en daar zijn we nog een dag gebleven om te luieren.
Met de nacht VIP-bus (deze keer hebben ze ons niet genept, we hebben zelf de goeie bus geregeld), zijn we naar Bangkok gegaan en vanaf daar met de trein naar Ayuttaya. Deze plaats staat bekend om z’n mooie historisch oude tempels. Hier zijn we 2 dagen geweest.
De eerste dag hebben we een fiets gehuurd en zijn we van tempel naar tempel gefietst (het was er wel errug warm!!), maar dat was wel mooi.
De tweede dag hebben we een bootje gehuurd en zijn we daarmee van tempel naar tempel gegaan. Er werd nog volop aan rituelen gedaan in deze tempels, offeren,
offeren en nog eens offeren…
Vanaf Ayuttaya zijn we toen met de nachttrein naar Chiang Mai gegaan. Daar zijn we naar de dierentuin gegaan, maar dat was een beetje vergane glorie. Ze zijn de boel wel aan het oplappen, maar het was geen Burger’s Zoo!!!
De volgende dag zijn we op kookcursus gegaan. Dat was kei leuk. ’s Morgens werden we opgehaald en zijn we naar de markt gegaan. Kees en ik waren de enige cursisten dus kregen we alle aandacht. op de markt werd weer precies uitgelegd waar alle kruiden
voor dienen, wat voor groenten en fruit er allemaal zijn, je komt ook iedere keer weer nieuwe dingen tegen. Vanaf de markt gingen we naar de kookstudio (klinkt luxer als dat het was!!) en daar gingen we aan het kokkerellen. We maakten kip met groene currie, Tom Yam soep, Pat Thai (Thaise bamie), loempia’s, dipsaus en kip met basilicum. Dit mochten we allemaal zelf aanpassen naar onze eigen smaak en daarna lekker opeten. Er werd goeie uitleg gegeven en ook alternatieven voor als we ingrediënten thuis niet kunnen krijgen.
’s Middags hebben we met een tuk-tuk nog wat tempels bekeken en ’s avonds zijn we naar de avondmarkt geweest, hartstikke gezellig.
De dag daarop zijn we naar Chiang Rai gegaan en zijn we een paar dagen bij de familie van Sopha (vriendin van vriend van ons uit Moergestel) geweest en zijn hier heel hartelijk ontvangen en hebben een heel mooi beeld gekregen van het echte Thaise leven.
Nu zitten we weer op de bus naar Chiang Mai te wachten, daar blijven we morgen nog een dagje en dan gaan we met de nachttrein weer richting Bangkok.
We hebben het nog erg goed naar onze zin, en iedereen
ook heel hartelijk bedankt voor jullie mailtjes terug.

30 maart 2007

Hier zijn we dan weer, deze keer al vanuit Nieuw Zeeland.
Morgen zijn we alweer 5 weken onderweg en we zijn tot de conclusie gekomen dat de tijd veeeeelll te snel gaat.
Ik zal verder gaan waar ik de vorige keer gebleven was….

In Chiang Mai – Thailand, zijn we een dagtocht gaan maken en hebben een tocht op een olifant gemaakt, hebben een wandeltocht naar een waterval gemaakt, waar we ook konden zwemmen, maar wij hebben het maar bij pootjebaden gehouden, want het water was nogal frisjes.
Daarna gingen we raften, maar er stond niet zo heel water in de rivier, dus was het raften ook niet echt heelwild, maar wel leuk.
Vanaf de raft stapten we over op een bamboo-vlot, en daar gingen we nog een uurtje mee verder de rivier af. De natuur onderweg was prachtig.
Op de terugweg zijn we ook nog bij een Burmeese Langnekstam wezen kijken. De meisjes van deze stam krijgen als ze een jaar of 5 zijn, een soort veer om d’r nek die hun schouders naar beneden duwt waardoor het lijkt of de nek langer wordt. Ieder jaar wordt de veer groter en langer en zo dus ook de nek, heel vreemd gezicht, ook niet echt gezond, want de spieren in de nek verslappen helemaal dus de vrouwen zijn gedwongen om deze band hun hele leven om te houden. Ik heb zo’n ring 10 seconden om gehad en dat was al voldoende en toen deden m’n schouders al zeer, kun je nagaan.
’s Avonds zijn we naar het Muay Thai boksen gegaan. Het waren verschillende gevechten, ze begonnen bij de lichte klasse, en daarna de steeds zwaardere. In het hoofdgevecht van de avond ging het er flink op, en naarmate er meer en hardere klappen werden uitgedeeld ging het publiek meer en meer uit z’n dak.
Na de hoofdact was er ook nog een Zweed die een potje wou boksen. Iedere bokser heeft aan het begin een soort rituele dans van ongeveer een minuut, de Zweed deed er op z’n gemakkie een minuut of 5 over (het was zo’n heel fout figuur, schriel manneke met lelijke tatoes en z’n haar aan de zijkanten weggeschoren!!!), de eerste ronde ging in, hij kreeg 1 klap, stond te tollen op z’n benen, en over was de wedstrijd, het hele publiek natuurlijk in een deuk!!!!!
De volgende dag zijn we met de nachttrein naar Bangkok gegaan en daar zijn we naar het Jim Thompsomhuis geweest. Dat was een rijke zakenman die de Thaise zijde in de rest van de wereld geïntroduceerd heeft en daar heel veel geld mee heeft verdient. Hij heeft in Bangkok een prachtig huis neergezet met veel antieke spullen en dat is te bezichtigen, echt de moeite waard.
We kregen daar een rondleiding en er zat ook een kierewiet, gefacelift, Amerikaans stel bij. Wat in Amerika niet gelukt is, is hier wel gelukt, we hebben ze gevonden: “De BUSH-LOVERS!!!” Het is bijna niet te geloven maar ze bestaan, en er was geen discussie mee mogelijk, we hebben nog een poging gewaagd, maar dat was verloren moeite!!!!
Dan zit je ook meteen in het luxe centrum van Bangkok, wat een drukte en wat een winkelcentrums, het houdt niet op.
Hier was ook de Erawan Schrijn, dat is een offerplaats die volop in gebruik is en je kunt er als offer een dansgroepje laten dansen, wat voor ons dan natuurlijk weer leuk is om te zien, daar hebben we ook een tijd rondgehangen.
De volgende dag gingen we alweer naar Hong Kong……